صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / فقه، علوم قرآنی و حدیث / ابن عاصم، ابوبکر /

فهرست مطالب

ابن عاصم، ابوبکر


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اِبْنِ عاصِم، ابوبکر محمد بن محمد بن عاصم قیسی اندلسی غرناطی (760-829ق / 1359-1426م)، ادیب و فقیه مالکی. ابن عاصم در غرناطه متولد شد. در همان شهر پرورش یافت و علوم را از دو دایی خود ابوبکر ابن جُزَیّ و ابومحمد ابن جزی و نیز از ابواسحاق ابراهیم بن الحاج، ابوسعید بن لُب، ابوعبدالله قیجاطی، ابوعبدالله ابن علاّق، ابوالحسن علی بن منصور اشهب، ابومحمد عبدالله تلمسانی، ابواسحاق شاطبی، ابوعبدالله بلنسی و دیگران فراگرفت (بابا تنبکتی، 289-290). فرزندش قاضی ابویحیی مطالب مفصلی دربارۀ او نوشته که بابا تنبکتی (همانجا) آن را نقل کرده است. اما این مطالب بیشتر در مدح و ستایش اوست و جز نکاتی معدود اطلاعی از زندگی او به دست نمی‌دهد. گفته‌اند او در آغاز، پیشۀ صحّافی و کتابفروشی داشته و سرانجام به قاضی القضاتی غرناطه رسیده است (فروخ، 6 / 626). مدتی نیز کاتب (وزیر) یوسف ثانی، الغنی بالله، صاحب غرناطه بوده است (پالنثیا، 429). ابن عاصم علاوه بر پایۀ رفیعش در فقه، در قرائت و ادب نیز مهارت داشته و بیشتر تألیفات او به صورت ارجوزه و قصیده است. در نحو بین قیاس و سماع جمع می‌کرده و گرایش به رأی بصریان داشته است (بابا تنبکتی، 289؛ مقری، 7 / 20).

آثـار

از ده کتاب او که در منابع آمده، 4 اثر زیر برجای مانده است: 1. تحفة الحکام فی نکت العهود و الاحکام، ارجوزه‌ای در فقه مالکی است در 1698 بیت ابن ارجوزه که به تحفۀ ابن عاصم و العاصمیة نیز معروف است، مکرراً چاپ شده است، از جمله چاپی است با ترجمۀ فرانسوی توسط هودا و مارتل (الجزیره و پاریس، 1892-1893م) و چاپی دیگر به کوشش برشه (الجزیره، 1958م). بر این رساله که از مراجع فقه مالکی است. گروهی شرح و تفسیر نوشته‌اند که از آن جمله تفسیرهای محمد بن احمد میاره و محمد بن سودۀ تاودی و علی بن عبدالسلام تسولی و عثمان بن مکی تَوْزری را می‌توان نام برد؛ 2. حدائق الازهار (یا حدیقة الازاهر) فی مستحسن الاجوبة و المضحکات و الحکم و الامثال و الحکایات و النوادر (فاس، بدون تاریخ)؛ 3. مهیع (مرتقی) الوصول الی معرفة علم الاصول (فاس، بدون تاریخ)؛ 4. منظومة فی مبادئ النحو، نسخۀ خطی موجود در رباط (علوش، 1 / 356؛ برای اطلاعات بیشتر در مورد آثار او نک‍ : GAL, II / 341; GAL, S, II / 375).

مآخذ

بابا تنبکتی، «نیل الابتهاج» در حاشیۀ الدیباج المذهب ابن فرحون، قاهره، 1351ق؛ پالنثیا، آنخل گونزالس، تاریخ الفکر الاندلسی، ترجمۀ حسین مؤنس، قاهره، 1955م؛ علوش و رجراجی، فهرس المخطوطات العربیة المحفوظة برباط، مغرب، 1954م؛ فروخ، عمر، تاریخ الادب العربی، بیروت، 1983م؛ مقری تلمسانی، احمدبن محمد، نفح الطیب، به کوشش یوسف محمد البقاعی، بیروت، 1406ق / 1986م؛ نیز:

GAL, GAL, s.

محمد‌آصف فکرت

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: