صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / فقه، علوم قرآنی و حدیث / ابن خمیس، ابوعبدالله تاج الاسلام /

فهرست مطالب

ابن خمیس، ابوعبدالله تاج الاسلام


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 تاریخچه مقاله

اِبْنِ خَميس، ابوعبدالله تاج الاسلام مجدالدين حسين بن نصر كعبی جُهَنی موصلی (466-552 ق/ 1074-1157 م)، فقيه شافعی. جهنی منسوب به جُهَينه (روستايی بزرگ در نواحی موصل: ياقوت، 2/ 168) و كعبی منسوب به قبيلۀ بنی كعب است (ابن خلكان، 2/ 140). ابن خميس در موصل زاده شد (سبكی، 4/ 217) و در آن شهر از ابونصر ابن وَدْعان حديث شنيد، سپس به بغداد رفت و در آنجا از قاضی ابوبكر شامی، ابوالفوارس بن طِراز (يا طِراد) زينبی، ابن طلحۀ نَعالی، ابوعبدالله حميدی و ... استماع حديث كرد و از ابوحامد غزالی فقه آموخت (ياقوت، 2/ 168؛ ابن خلكان، 2/ 139؛ ذهبی، سير، 20/ 292). ابن‌خميس مدتی قاضی رَحبۀ مالك بن طوق بود، سپس به زادگاه خود موصل بازگشت و به تأليف مشغول شد (ياقوت، همانجا). پس از 540 ق بار ديگر به بغداد رفت و به روايت حديث پرداخت (ذهبی، سير، همانجا). از ابن خميس، سليمان و علی فرزندان محمد موصلی (همانجا)، ابوالقاسم عبدالملك بن زيد دَوْلَعی (ياقوت، 2/ 624)، ابن حاجب صوفی، مشرَفْ بن مؤيّد همدانی و ابن مُحِبّ محمد بن محمد نيشابوری استماع حديث كرده‌اند (ابن صابونی، 6، 7، 291). از شاگردان ابن خميس در فقه، ابواسحاق ابراهيم بن نصر موصلی قاضی سلاميّه، شرف‌الدين ابن‌ابی‌عصرون و رضی‌الدين ابوالفضل يونس بن محمد اربلی را نام برده‌اند (ابن خلكان، 1/ 37، 3/ 53، 5/ 254، 255؛ ذهبی، العبر، 4/ 238). وی سرانجام در زادگاه خود درگذشت (ياقوت، 2/ 168). 

آثار

1. تحريم الغيبة و ما فيها من العقوبات، نسخه‌ای از آن در دمشق موجود است (جامعه، 5(5)/ 219)؛ 2. مناقب الابرار و محاسن الاخيار، كتابی است در احوال بزرگان صوفيه. نسخه‌های آن در كتابخانه‌های مختلف از جمله برلين ( آلوارت، شم‍ ‍9980)، ظاهريه (ظاهريه، 2/ 744)، خديويه (خديويه، 7(2)/ 672)، صوفيه (صوفيا، 123)، گارت (حتّی ،شم‍ 674) و لايپزيک موجود است (نک‍ : GAL, I/ 560; GAL, S, I/ 776 ؛ 3. الموضح فی الفرائض، در احكام ارث بنابر مذهب شافعی كه نسخۀ آن در كتابخانۀ چستربيتی ( آربری، شم‍ 3898) موجود است. جز اينها ذهبی در سير (20/ 292) كتابهايی زير عناوين فرح الموضح علی مذهب زيد بن ثابت، نيز اخبار المنامات، لؤلؤة المناسك، منهج التوحيد و منهج المريد به وی نسبت داده است. 

مآخذ

ابن خلكان، وفيات؛ ابن صابونی، محمد بن علی، تكملة اكمال الاكمال، به كوشش مصطفی جواد، بغداد، 1377 ق/ 1957 م؛ جامعه، خطی؛ خديويه، فهرست؛ ذهبی، محمد بن احمد، سير اعلام النبلاء، به كوشش شعيب ارنؤوط و محمد نعيم عرقسوسی، بيروت، 1405 ق/ 1985 م؛ همو، العبر، به كوشش صلاح‌الدين منجد، كويت، 1963 م؛ سبكی، عبدالوهاب، طبقات الشافعية الكبری، قاهره، 1324 ق؛ ظاهريه، خطی (تصوف)؛ صوفيا، خطی؛ ياقوت، بلدان؛ نيز: 

Ahlwardt; Arberry; GAL; GAL, S; Hitti, Ph. K. et al, Descriptive Catalog of the Garrett Collection of Arabic Manuscripts, Princeton, 1938. 
محمدآصف فكرت
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: