صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / تاریخ / ابراهیم حصیری /

فهرست مطالب

ابراهیم حصیری


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اِبْراهیمِ حَصیری، ابوالقاسم ابراهیم بن عبدالله حصیری (زنده در 450 ق / 1058 م)، از درباریان سلطان محمود غزنوی و از ندیمان و معتمدان سلطان مسعود غزنوی كه به سبب كفایت، تجربه، خردمندی و نفوذ پدرش در دربار غزنویان به دستگاه آنان راه یافت. پدر وی ابوبكر عبدالله حصیری سیستانی (د 424 ق / 1033 م) است كه به دلیل احاطه بر فقه شافعی، همسویی با سیاستهای مذهبی محمود، تصدّی مأموریتهای سیاسی (مانند سوگند دادن احمدبن حسن میمندی پس از عزل و مصادرۀ اموال او در 415 ق و سفر جنگی به تركستان به یاری قدرخان در برابر علی تگین) و همچنین جانبداری از مسعود پس از مرگ پدرش، توانست به جایگاهی ویژه در دربار غزنویان دست یابد، چنانكه در اختلافی كه میان او و وزیر سلطان مسعود احمدبن حسن میمندی روی داده بود، سلطان ضمن دلجویی از وزیر، ابوبكر را مورد حمایت قرار داد و از تنبیه وی به سبب دشنام دادن به وزیر در حال مستی چشم پوشید (بیهقی، 197-212). فرخی سیستانی نیز ابوبكر را در چند قصیده ستوده است (ص 46، 172، 174، 320-322).
آگاهی دربارۀ زندگی ابراهیم حصیری بسیار اندك است و همین اندازه را هم مدیون ابوالفضل بیهقی هستیم كه با وجود محدودیت آن گوشه‌هایی از زندگی وی را روشن می‌سازد. ابراهیم در نیمۀ اول قرن 5 ق / 11 م در دربار غزنویان نفوذ و قدرت فراوانی به دست آورد، آنچنانكه سلطان محمود او را سخت عزیز می‌داشت و از مصالح ملك با وی سخن می‌گفت (بیهقی، 269). از قراین چنین پیداست كه ابراهیم پس از مرگ سلطان محمود، در كشاكش میان فرزندان او (محمد و مسعود)، جانب مسعود را گرفت و مسعود هم پس از دست‌یابی به سلطنت، ابراهیم را كه یادگاری از روزگار پدرش بود، بركشید و ندیم خاص خویش گردانید (همانجا). علاوه بر این افرادی چون ابوالفضل بیهقی و خواجه احمد حسن میمندی، ابراهیم حصیری را به گونه‌های مختلف ستوده‌اند. بیهقی كه در همسایگی او و پدرش به سر می‌برده، خود را مدیون آنان می‌داند و از ابراهیم با صفاتی چون دوراندیش، خردمند و نیكوكار نام می‌برد و میمندی او را از لحاظ خویشتن‌داری، خردمندی و لیاقت برتر از پدرش می‌شمارد (بیهقی، 198، 201، 210، 211).
از وقایع مهم دوران زندگی ابراهیم، رفتن او به دربار قدرخان است: در 422 ق / 1031 م سلطان مسعود پس از رایزنی با احمدبن حسن میمندی و ابونصر مشكان، ابراهیم را به همراه قاضی ابوطاهر عبدالله بن احمد تبّاتی به كاشغر گسیل داشت تا به دربار قدرخان رفته و پس از بستن پیوند دوستی با او، دخترش شاه خاتون را (كه در زمان سلطان محمود نامزد امیر محمد شده بود)، برای سلطان مسعود، و دختر بغراتگین را برای امیر مودودبن مسعود، عقد كند. ابراهیم روانۀ تركستان شد، اما چندی از رسیدنش به دربار قدرخان و عقد، دختر و نوۀ او نگذشته بود كه قدرخان درگذشت و پسرش بغراتگین به جای او نشست. این رویداد باعث شد تا بازگشت ابراهیم به تأخیر افتد. در این فاصله نامزد مودود نیز درگذشت و سرانجام ابراهیم به همراه شاه خاتون پس از گذشت 4 سال به غزنین بازگشت و مورد اكرام فراوان سلطان واقع شد (همو، 96، 247- 248، 460، 547- 549، 693-694).
آخرین رویدادی كه بیهقی دربارۀ ابراهیم حصیری نقل كرده، مربوط به رهایی ابوالفضل كُرِنْكی از بند سلطان مسعود است، شرح واقعه آنكه در 431 ق ابراهیم و بوسهل زوزنی نزد سلطان مسعود از ابوالفضل كرنكی (كه پیش‌تر به دستور سلطان دربند شده بود) شفاعت كردند و او را از بند رهانیدند. ابوالفضل پس از رهایی بر مسعود عاصی شد و موجبات خشم وی را نسبت به بوسهل زوزنی فراهم ساخت (ص 877).
از سرانجام و درگذشت ابراهیم اطلاعی در دست نیست، اما از برخی اشارات بیهقی برمی‌آید كه وی در 450 ق زنده بوده و دوستی این دو (ابراهیم حصیری و بیهقی) تا این سال ادامه یافته است و ابراهیم پس از حج، دست از خدمت كشیده و در گوشه‌ای به عبادت مشغول شده است (صص 198، 212، 246- 248).

مآخذ

بیهقی، ابوالفضل، تاریخ، به كوشش علی‌اكبر فیاض، مشهد، 1356 ش؛ عقیلی، سیف‌الدین حاجی بن نظام، آثار الوزراء، به كوشش جلال‌الدین حسینی ارموی، تهران، 1337 ش، صص 157- 158، 176- 179؛ فرخی سیستانی، علی بن جولوغ، دیوان، به كوشش محمد دبیرسیاقی، تهران، 1349 ش.

علی بته‌کن

 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: