فرش و فرش‎بافی در ایران

فرش و فرش‎بافی در ایران

کمتر مردمی در جهان، جلوه‌های گوناگون فرهنگ و هنر خویش را در قرون و اعصار متمادی، از سپیده دم تاریخ تا روزگار ما، چنین زیبا و فریبا در گره‌های به هم‌ پیوسته و رنگین تار و پود در برابر چشم مردم صاحب‌نظر قرار داده‌اند: فرش ایرانی تابلویی از شکوه چشم‌نواز و روح‌پرور باغ‌ها و بوستان‌هایی است که از گذشته‌های دور به‌نام کشور ما شناخته می‌شده و نشانه‌هایی از دیگر هنرهای ایران، چون نگارگری و صورتگری و حتی خوشنویسی، با ظرافتی شگفت‌انگیز در آن به جلوه‌گری درآمده است، چندان که در شرق و غرب عالَم، دست‌بافت‌های هنرمندان ایرانی، زینت‌بخش موزه‌ها و خانه‌های هنردوستان گیتی است.

سابقه فرش ایران خود فراز فاخری از تاریخ هنر و فرهنگ میهن‌ ماست و به جرأت می‌توان آن را از نشانه‌های آشکار هویّت ایرانی و وحدت ملّی ایران به‌شمار آورد. بررسی و پژوهش در این مجال، بی‌اغراق موضوع صدها و بلکه هزاران مقاله و کتاب بوده و در روزگار ما، هنرشناس بزرگ استاد سیروس پرهام از دیرباز تحقیق و پژوهش در این موضوع را بر عهده شناخته و در واقع، اوقات ارزشمند زندگی را با تار و پود فرش ایرانی در هم تنیده است و حاصل آن، پژوهش‌های ارزنده‌ای است که پرتو قابل ملاحظه‌ای بر بخش مهمی از تاریخ هنر ایران می‌افکند.

جای بسی خوشوقتی است که استاد پرهام حاصل سال‌ها پژوهش و تحقیق در این عرصه را به خواستاری مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، در کتابی که اینک بدین‌صورت ملاحظه می‌شود، در دسترس علاقه‌مندان قرار داده‌اند. با تجدید مراتب سپاس‌گزاری از جناب استاد، این یادداشت را با دعا برای سلامتی و عزت ایشان به پایان ‌می‌برم.‌

کاظم موسوی‌بجنوردی

رئیس مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی

(مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی)

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: