فهرستنامۀ کتابشناسی های ایران (گالینگور)

فهرستنامۀ کتابشناسی های ایران (گالینگور)

محقق امروز در طریق تتبع و تحقیق، به‌شیوۀ علمی، ناچار از ‌آن است که جمیع مدارک و مآخذ موجود در موضوع تحقیق خود را بشناسد تا بتواند اهمیت و اعتبار هر یک را درست بسنجد و آنها را که معتبر و اساسی است مورد استفاده قرار بدهد. بنابراین باید به «مرجعی» مراجعه کند که در آن نام و نشان جمیع کتب و مقالات مربوط به تحقیق آمده باشد.

چون با پراکندگی کتابخانه‌‌ها و بسیاری و گرانی کتابها و کوتاهی عمرها گردآوردن همۀ مآخذ و مراجعه بدانها نه مسیرست و نه لازم، به‌همین ملاحظه فن کتابشناسی در عصر کنونی دامنه‌‌ای وسیع گرفته است و در رشته‌های مختلف دانش کتابها و رساله‌های متعدد در فهرست کتب و مقالات انتشار می‌یابد و آنها را کتابخانه‌ها و محققین مورد استفاده قرار می‌دهند.

فن کتابشناسی در ایران از نظری جوان و از جهتی کهنسال است. جوان است به‌اعتبار آنکه فن کتابشناسی به‌شیوۀ علمی اروپایی بیش از چند سالی نیست که در ایران رواج یافته و کوششهای مقدماتی در‌ین زمینه آغاز شده است. اما کهن‌سال و سالخورده‌ است بدان علت که تدوین فهرست کتب از قرون چهارم و پنجم در پهنۀ اسلامی عالم باب بوده است و کتب اختصاصی در ا‌ین باب از آن ایام بجای مانده و در کتابهای رجال و طبقات روات و احوال علماء و نویسندگان، فهرست آثار و کتب آنها ذکر شده است. کتابهای الفهرست و فهرست‌طوسی و فهرست منتجب‌الدین که پس از ا‌ین به معرفی آنها خواهیم پرداخت از مراجع مهم کتابشناسی ملل‌اسلامی و در شمار کتابشناسی‌های قدیمی جهان به شمار می‌‌آید

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: