این ویژگی موجب همسویی و همراهی بسیاری با آن شد تا جایی که در همان زمان توانست پیروان متعددی را در کشورهای مختلف شرقی و غربی به خود جذب کند. مانویت، چنان که خود مانی هم در کفلایه میگوید: «مثل رود بزرگی به نظر آید که ادیان و مذاهب دیگر چون جویبارهای فرعی در آن میریزند و جریان تازهای به وجود میاورند». ریشههای ثنویتانگاری هستیشناسانه و انسانشناسانه مانویت را که خود متأثر از آیینها و ادیان پیش از خود است میتوان در اندیشههای امروزین ایران نیز پیگیری کرد؛ تقابل و جمعناپذیری روح و جسم، خیر و شر و نور و ظلمت
مانی بر اساس روایات به سال 216 یا 217 میلادی در خانوادهای از تبار شهریاران اشکانی و مقیم بابل به دنیا آمد. هر چند او از کودکی بواسطه پدرش به نام فاتک با آیین مغتسله پرورش یافت، اما در سالهای 228 و 229 میلادی با ادعای الهامات الهی و در نهایت به سالهای 240 و 241 میلادی مذهب جدیدی را اعلام نمود.
واژه زندیق که در ایران پیش از اسلام در مورد پیروان مانی و کیش مزدک به کار برده می شود، بعد از ورود اسلام دایره معنایی ان بسیار وسیع شد و علاوه بر گروه های یاد شده، به هرگونه بدعت گزار و ملحد و کافر نیز زندیق می گفتند.
این مقاله درباره ی تأثیر فرهنگ ایران باستان در ادبیات پارسی پس از اسلاام، به ویژه در سده های چهارم و پنجم هجری، یعنی دوره ی شکوفایی زبان پارسی است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید