دومین همایش «ابنسینا و حکمت مشرقی» با موضوع «بازخوانی تأثیر حکمت ایرانی بر فلسفه ابنسینا» روز، ۱۰ دیماه، از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در سالن همایشهای بنیاد ایرانشناسی واقع در خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایرانشناسی برگزار شد. به همین منظور برای اطلاع از جزئیات این همایش و اهمیتی که در پرداختن به ابنسینا وجود دارد با قاسم پورحسن، دبیر علمی این همایش، به گفتوگو پرداختیم.
قاسم پورحسن در دومین روز همایش «پرسش از امر دینی در عصر حاضر» گفت: مسئله بنده این است که اگر بتوانیم به گوهر دین دست یابیم معضل ما را حل میکند. اما سؤال اینجاست که معضل چیست؟ اولین باری که ماخر در کتاب درباره دین یا در باب دین به کانت جواب داده بود خیلی از توجهات را برانگیخت. جواب ماخر این بود که دین کاملاً متفاوت از ذهن فلسفی شما است و این گونه باید به آن توجه کرد. دین گزاره ریاضی یا علمی نیست، دین وابستگی وجودی شما به یک امر است. اگر این را درنیابید هر تقسیمبندی از عقل داشته باشید دچار مشکل میشوید. جیمز هم در اراده معطوف به باور همین پاسخها را داد.
موضوع بر سر چیستی دانشگاهها همچنان محل بحث اساتید دانشگاهها و نظریهپردازان است. «ماهیت دانشگاه چیست؟ کدام مفهوم از استقلال دانشگاهها مطلوب است؟ تاثیر دانشگاههای نسل جدید در جامعه چه خواهد بود؟» اینها سوالاتی است که توجه جامعه دانشگاهی را به خود معطوف کرده است. همین هفته گذشته بود که دکتر مهدی گلشنی از سقوط دانشگاهها سخن گفت. این سخنان در مجامع دانشگاهی بازتابهای گستردهای یافت.
به عنوان ایران شهر» بهانه برگزاری نشست «اندیشه ایرانشهری: تواناییها، ضعفها، فرصتها، تهدیدها» از دیدگاه اساتید جامعهشناسی و فلسفه شد.
چندی است ابنخلدون مورد توجه بیش از پیش متفکران ایرانی قرار گرفته است. برخی برای تشریح انحطاط تمدن اسلامی به او توجه نشان دادهاند و برخی دیگر برای تولید دانش پشتیبان تمدنسازی او را مورد مداقه علمی قرار دادهاند.
نشست نقد و بررسی ایده پایان تئولوژی با حضور داوری اردكانی، پورحسن غلامرضا كاشی، قانعیراد، عبدالكریمی، رحمانیان و شجاعی
استاد فلسفه دانشگاه علامه با بیان اینکه جنس نقدی که اکنون وجود دارد اصلا نقد نیست بلکه انکار است، گفت: متأسفانه ما جرأت نمیکنیم که اندیشه بزرگان خود را نقد کنیم.
قاسم پور حسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است: تفاوت بنیادین متفکران اسلامی مانند علامه طباطبایی و علامه جعفری و شهید مطهری، با متفکران غربی در باب «انسان» است.
«بازگشت به خویشتن» از جمله مفاهیم اصیل و با سابقه در اندیشه معاصر اسلامی است که توسط اندیشه سلفی به انحراف رفته است. اندیشه تکفیری که در نوع خاصی از گذشته گرایی تعریف می شود، امروز به یکی از مهمترین تهدیدهای منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است، در حالی که آنها از گسترش قلمرو اسلام و هدایت نوع بشر سخن می گویند. خشونت عریان بر علیه مردم عادی، به عنوان عمده ترین تاکتیک گروه های وابسته به اندیشه تکفیری، در یک چارچوب نظری توجیه می شود که از مفاهیم اندیشه معاصر اسلامی تشکیل شده است.
سیدامین موسویزاده:فارابی به عنوان «مؤسس فلسفهاسلامی» جایگاهی ویژه در فلسفهاین قسمت از جهان دارد. از این رو شناخت اندیشهاو و بازشناسی ریشههای فکری این فیلسوف اهمیتی بسزا دارد. دکتر قاسم پورحسن درزی، فارابیشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از محققانی است که در آثار خود بر این موضوع تأکید دارد. پورحسن که پیش از این، کتاب «فارابی و تأسیس فلسفه اسلامی» و نیز ترجمهرساله«التبنیه علی سبیل السعاده» از فارابی تحت عنوان «فارابی و راه سعادت» به کوشش او منتشر شده است، چندی پیش در تالار استاد مطهری دانشگاه علامه طباطبایی، نظریهخود را با عنوان «گسست معرفتی فارابی از یونان» در قالب کرسیهای نظریهپردازی این دانشگاه ارائه کرد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید