فلسفۀ معاصر را بهطور عمده به دو بخش تحلیلی و قارهای تقسیم میکنند. در فلسفۀ تحلیلی بهواسطۀ نزاعی که بر سر سهم فیلسوفان هر کشور در شکلگیری این سنت فکری وجود دارد، سه گونه تلقی از آن وجود دارد: تلقی انگلیسی-اتریشی، انگلیسی-آلمانی و انگلیسی-آمریکایی. توجه فیلسوفان تحلیلی بیشتر معطوف به مسائل مربوط به منطق، زبان، نظریۀ معرفت و معرفتشناسی دانشهای مختلف از جمله فلسفۀ علم، فلسفۀ اخلاق، فلسفۀ سیاست و فلسفۀ دین است، درحالیکه فلسفۀ قارهای به مسائل خاصی از قبیل پدیدارشناسی، اگزیستانس انسانی، تفسیر متن، نقد مدرنیته و فلسفۀ تاریخ بیشتر توجه دارد.
«سه چیز است که برای هر انسان متعارفی روشن و واضح میباشد و آدمی در آن تردیدی به خود راه نمیدهد، نخست آنکه خودش هست و وجود دارد. دوم آنکه بیرون از او چیزهایی وجود و واقعیت دارند و سوم او میتواند آنها را بشناسد و از آنها آگاه شود» (ترجمه و شرح بدایه الحکمه علامه طباطبایی، شیروانی) --------- «ذهن انسان فقط جهان خارجی را منعکس نمیکند، بلکه خود در تشکیل شناسایی سهم عمدهای دارد و این خود انسان است که دادههای خارجی را صورت و سامان میبخشد» (فلسفه نقادی کانت، کریم مجتهدی) .
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید