«شبی با قصههای سغدی»، «افسانههای پهلوانی عامه»، «سرزمین افسانههای زرین»و «قصههای پریان و خود آگاهی فرهنگی در ایران معاصر» با حضور جمعی از اندیشمندان در نشست علمی شب افسانه بررسی شد.
مردم مغربزمین از دیرباز با شرق بهمعنای اعم و ایران به معنای اخص، از طریق نوشتههای سیاحان، فیلسوفان و اندیشهگران روزگار کهن (هرودوتHerodotus ۴۸۴-۴۲۰ BC ، گزنفون Xenophon ۴۳۰-۳۵۵ BC و استرابونStrabon ۵۸ BC- ۲۵ AD ) و دیگران آشنایی داشتهاند. این شناخت در سدههای میانه و پس از ظهور اسلام نیز کمابیش تداوم داشته است.
پانزدهمین برنامه از سلسله نشستهای عصر کتاب با موضوع بزرگداشت زهره زرشناس، زبانشناس، ایرانشناس و باستانشناس با حضور حمید تنکابنی (رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا و مدیر مسئول مجله علمی- پژوهشی مطالعات فرهنگ و هنر آسیا)، نیکنام حسینیپور (مدیر عامل موسسه خانه کتاب)، احمد کتابی (عضو هیات علمی و استاد تمام پژوهشکده علوم اجتماعی)، فرزانه گشتاسب (دانشیار پژوهشکده زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی)، مصطفی عاصی(رئیس پژوهشکده زبانشناسی) و جمعی از اساتید و فرهیختگان، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت، ساعت ۱۷ در سرای کتاب خانه کتاب برگزار شد.
در شاهنامه آنجا که سخن از پادشاهی هرمزد، پسر ولیعهد نوشیروان، به میان است، پس از پیروزی بهرام چوبینه بر ساوه شاه، هنگامی که هرمزد وی را به رزم پرموده، پسر ساوه شاه، گسیل می دارد، از دژی متعلق به پرموده نام برده می شود که وی گنج خویش را در آن می نهد
فتح ایران به دست اعراب مسلمان یکی از رخدادهای عظیم تاریخی به شمار می آید که پیامدهای گسترده ای به دنبال داشت. علاوه بر تحولاتی که در کل ایران به طور یکپارچه رخ نمود دگرگونی هایی هم در سطوح محلی و منطقه ای پدید آمد.
استان پارس، در جنوب ایران، به لحاظ نقش خاستگاهی، مرکزیت دینی، سیاسی و موقعیت اقتصادی و تجاری، مهم ترین ایالت شاهنشاهی ساسانیان (226 - 651 م) محسوب می شد. تولیدات انبوه این ایالت، همچون پارچه های کتانی و ابریشمی یا فرش و مروارید که تا چین و سایر نواحی دوردست نیز صادر می شد و موقعیت جغرافیایی آن، در پس کرانۀ خلیج فارس، آن جا را به مکان مهمی برای حمل و نقل و تجارت زمینی و دریایی تبدیل کرده بود.
در فاصله سال های 1966-1967 از چند دیوارنگاره در کنار کاودیوار (تاقچه محرابی) در تالار اصلی اتاق1، بخش 22، در پنجکنت پرده برداشته شد. در این دیوارنگاره ها، بخش هایی از قصه ی ناشناخته در صحنه های متوالی به تصویر درآمده است.
ایوب، درزمان عبری به معنای «آنکه به خدا رجوع می کند» یکی از پیامبرانی است که از سوی ابلیس به بلاهای فراوان گرفتار شد، اما او در منت و رنج در زبان فارسی مثل و نمونه شده است.
یشت ها مجموعه ای است از 21 سرود اوستایی. در این سرودها ایزدان کهن ایرانی فراخوانده می شوند. غالباً در لابه لای این سرود ها، قصه ها و اسطوره های قدیم به صورت کوتاه و فشرده بیان شده اند. صورت کامل تر برخی از این اسطوره ها را می توان در متون پهلوی، شاهنامه، و منابع اسلامی مربوط به ایران یافت.
حمیدرضا محمدی: استاد فرهنگ و زبانهای باستانی است و سالهاست در این عرصه فعالیت میکند. با اینکه ٦٤ساله است، اما عضویت در انجمنهای مهمی چون انجمن ایرانشناسان اروپا را در کارنامه دارد و اکنون بهعنوان رئیس پژوهشکده زبانشناسی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به فعالیت میپردازد. او که در مجموعه «تاریخ جامع ایران» مقالهای درباره ادبیات شفاهی در ایران باستان به رشته تحریر درآورده، در گفتوگو با «شرق» به اهمیت اینگونه از تاریخنگاری پرداخت و چگونگی بررسی ادبیات شفاهی دوران کهن مردم ایرانزمین را بررسی کرد که قطعا و طبعا، آثار مکتوب کمی از آن برجای مانده است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید