تاریخ زن را باید مبحث جدیدی در تاریخنگاری ایران محسوب کرد. زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، نیمه ای که در گذشته به آن توجه نمی شد. مردانی که تاریخ می نوشتند، به آسانی از کنار زنان می گذشتند و آنان را از تاریخ بشریت حذف می کردند.
ضرب المثل های کردی، به عنوان پل ارتباطی دو فرهنگ ایرانی- اسلامی، نقش ارزشمندی در زنده نگه داشتن ارزش های فرهنگی دارد. این زبان، در طول تاریخ و بویژه پس از ورود اسلام به ایران، با زبان عربی در ارتباط بوده و بسیاری از مؤلفه های فرهنگی را با فرهنگ و زبان عربی مبادله کرده است.
شهید مطهری در سال ١٣٥٢ با نشریهای محلی به نام «فرصت در غروب» در مورد آثارشان گفتوگویی را انجام میدهند كه در همان سال هم به چاپ میرسد. شهید مطهری در این گفتوگو به حساسیتهای خود در مورد حل معضلات فكری و پاسخ درخور به نیازهای امروز و فردای جامعه ایران میپردازد.
زن در عرصه جهان ما پیوسته زن بوده و در همه جای این جهان و از آغاز پیدایش بر زمین، فارغ از زمان و مکان و نژاد و رنگ، بار مسوولیتی ویژه را بر دوش داشته است: زادن و پروردن و به بلوغ رساندن! آفریده ای مقدس که همواره وجودش عجین عشق بوده و هست.
از اوایل دورهء قاجار سیاحان بسیاری متوجه قلمرو بختیاری شدند. آنان توانستند اطلاعات بی نظیری درباره زندگی کوچ نشینی ایل، چگونگی ازدواج، بیماری های بومی، لباس مردان و زنان و جنبه های دیگر زندگی اجتماعی ارائه کنند.
ارزش و مقام زن در تاریخ ایران بسی گسترده و قابل تامل است. در دوران صفویه به واسطۀ رسمیت یافتن تشیع دوازده امامی، زن ایرانی در چارچوب اعتقادات مذهبی وضع خاصی پیدا کرد. مورخین ایرانی عصر مورد نظر به واسطۀ عدم دسترسی به حرمسرا و مصاحبه های حضوری، نتوانستند گزارش های مفصل و دقیقی ارائه دهند. آنچه از نوشته های سیاحان بر می اید زنان در دوره ی صفویه دارای حجاب و پوشش خاصی بوده اند و در پرده زندگی می کردند.
جايگاه زن در دستگاه اعتقادی و حقوقی شیعیان و همچنين جايگاه اجتماعی زن را در جوامع شیعی چه در بستر تاريخی آن و چه در وضعيت کنونی تنها می توان و بايد در چارچوب کلی همين جايگاه در منظومه فکری و حقوقی و دینی دیانت اسلامی به طور عمومی ديد و مورد مطالعه قرار داد. با اين وصف در برخی جزئيات ميان آنچه دستگاه فکری و دینی شیعی خوانده می شود و يا آنچه از نقطه نظر اجتماعی و عملی در جوامع شیعی در جریان بوده و دارد با پيش زمينه کلی اسلامی آن تفاوتها و تمايزهای روشنی وجود دارد.
در این سخنرانی می خواهم آنچه را که نیاگان ما از خوی و کردار و فرهنگ و همچنین از زیبائی دیدار و اندام و پیکر زن می پسندیدند برشمارم و نیز برخی از نظرهای آنان را دربارۀ زن و آنچه را که در زناشوئی به آن بیشتر توجه داشتند یاد کنم.
نویسنده و پژوهشگرکتاب تاریشا گفت: حضور زنان در نگارکندهای ایذه که از اهمیت، نقش و منزلت زنان در امور اجتماعی و مذهبی در ایران باستان حکایت دارد از امتیازات ویژه عیلامیان است .
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید