در اولین سال از قرن شانزدهم میلادی (1500-1501) یکی از پرقدرتترین شاهنشاهیهای ایران به وجود آمد: سلسله صفویه. سلطنت صفویه را عموما نقطه عطفی در تاریخ ایران بهشمار میآورند، چون تفاوتی بنیادین با دیگر سلسلههای پادشاهی ایران داشت: خاندان صفویه تشیع دوازدهامامی را مذهب رسمی کشور اعلام کرد و رسما به مناسبات دین و دولت شکل داد، چنانکه نمیتوان مرکزیت این نوع تشیع را در طرح توسعه شاهنشاهی صفوی انکار کرد
از روزگاری که بنابر اقوال مختلف، ابریشم در سرزمین چین به وجود آمد، تا اوایل قرن دهم هجری / شانزدهم میلادی که شاه اسماعیل اول حکومت صفوی را بنیان نهاد، ابریشم به صورت کالایی گرانبها از شرق به غرب و از رهی که به نام جادۀ ابریشم خوانده شده است، حمل میشد، و راههای کاروان رو شاهد عبور کاروانهایی بود که با هزاران مشقت از چین و دو سوی دریاچۀ اب نور به پامیر و از آن جا به یارغند، سمرقند، بخارا، طراز، توس و نیشابور، در دامنه های جنوبی البرز و سرانجام به اروپا می رفت و ابریشم یکی از اقلام این مالالتجاره و البته گرانبهاترین آنها بود، به قیمتی گزاف در بازارهای بینالمللی به فروش می رسید....
از دوران کهن اسب در زندگی ایرانیان جایگاه مهمی داشته است. ایرانی ها از نخستین کسانی بودند که اسب را اهلی کرده و به پرورش آن پرداختند. در دوره صفویه با ایجاد یکپارچگی ملی و مذهبی و در نتیجه انسجام امور مملکتی، اهتمام فراوانی در جهت پرورش و نگهداری اسب شد، به طوری که متولیان پرورش و نگهداری اسب جایگاه شایسته ای درمیان مناصب دربار صفویه پیدا کردند. جایگاه برجسته اسب به دلیل کارکردهای فراوان آن ، توجه پادشاهان صفوی به اهتمام در پرورش و نگهداری اسب و رونق سوارکاری و ورزش های سواره به خوبی در دیدگاه های سیاحان نکته سنج اروپایی مشهود است و از آنجا که در سایر منابع به این گونه امور به قلّت پرداخته شده ، ارزش این دیدگاه دو چندان است.
چکیده در دوره صفوی منصب شیخ الاسلامی یکی از نهادهای مهم دینی به شمار می رفت. معمولا در پایتخت و در مراکز ایالت ها یک شیخ الاسلام نیز وجود داشت. از ابتدای دوره صفوی تا دوره حکمرانی گنجعلی خان( حک:1035 1005ق/ 1626 1596م) اطلاعی از نام شیخ الاسلام های کرمان در دست نیست.
انسان های اولیه که دسته جمعی می زیستند، نیازی به تعویض کالا نداشتند. بعد از به وجود آمدن طوایف و قبایل، مبادله کالا به کالا رواج یافت. مبادله کالا به دلایلی با مشکلاتی همراه بود برای رفع مشکلات، ابتدا از فلز برای مبادله استفاده کردند و پس از مدتی به فلزات گرانبها و سبک وزن، از جمله طلا و نقره و مس رو آوردند.
تاریخ نگاری صفویه جنبه های منحصر به فرد خود را گسترش داده است، اما دارای ریشه هایی در سنت تیموری شرقی است که مرکز آن در هرات بود. بسیاری از مورخان صفویه تاریخ های اوایل تیموری را به عنوان آثار قابل تقلید، مورد تحسین قرار داده اند.
باغ ایرانی یکی از موضوعات تصویری رایج در حوزه نگارگری و قالی است. گونههای مختلف هنر ایرانی بعد از اسلام توجه خاصی به بازنمایی باغ داشتهاند. پژوهش حاضر بر آن است که باغایرانی و ساختار باغسازی دوره صفوی را در دو حوزة تصویری قالی و نگارگری مورد مطالعه قرار دهد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه اعلام کرد: تعدادی تنبوشه سفالی آبرسانی، مربوط به دوره صفویه، در روستای 'دافی' از توابع بخش کدکن این شهرستان کشف شد.
در این قسمت به موضوع تفریحات عمومی پرداخته می شود که لازم است ابتدا در مورد حیطه آن توضیحاتی ارایه گردد. اگرچه سایر آیین هایی که در این مجال به آنها پرداخته میشود به نوعی همه تفریحات عمومی هستند حال چه در فضای شاد برگزار شوند و چه به مناسبت های غمگینانه ای باشند اما در اینجا غرض از تفریحات عمومی گردهمایی های جمعی مردم در میادین شهر با حضور یا بدون حضور شاه و درباریان است که به مناسبت های خاص و مواردی که در آن مقطع زمانی رخ می داده اند برپا می شده است.
شیخ بهایی عالمی ژرف اندیش و با دیدی متمایز از دیگر علما، در زمان حکومت صفویان، یکی از نزدیکان و مشاوران شاه عباس اول بود که در هر زمینه ای، مورد مشورت شاه قرار می گرفت.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید