اخبار

نتیجه جستجو برای

نیمه‌شب است... تهرانِ سال‌های دور... دهه٢٠ خورشیدی... سال‌های نخست‌وزیری قوام. دانشجویان معترض و خسته دانشگاه تهران، فوجی شده، به سوی خانه علی‌اکبر سیاسی، رئیس دانشگاه آمده‌اند تا بگویند روزهایی خوب ندارند آنگونه که رئیس خوشنام دانشگاه آرزو داشته است؛ علی‌اکبر سیاسی، با خاطره‌هایی خوش از دهکده‌های دانشگاهی پاریس به ایران بازگشته بود و برآن بود که زندگی و روزمرگی‌های دانشجویان زمانه خود را بسامان کند.

( ادامه مطلب )

واژۀ «آزادی» مترادف با «حریة» در زبان عربی است. با در نظر گرفتن اشتقاق آن از واژۀ اوستایی آزاتا و واژه پهلوی آزات(نجیب) روشن می شود که این واژه پیشینه ای به کهنی ادبیات فارسی دارد، چنانکه از سوی نویسندگان و شاعرانی چون فردوسی، فرخی سیستانی، فخرالدین اسعد گرگانی، مولوی، خاقانی، ناصرخسرو و ظهیرفاریابی در معانی گوناگونی چون انتخاب، فراق، سعادت، تخفیف، سپاسگزاری، ستایش، رهایی، عدم بندگی و مانند آنها به کار گرفته شده است.

( ادامه مطلب )

واژه «آزادی» مترادف با «حریة» در زبان عربی است. با در نظر گرفتن اشتقاق آن از واژۀ اوستایی آزاتا و واژه پهلوی آزات (نجیب) روشن می شود که این واژه پیشینه ای به کهنی ادبیات فارسی دارد، چنانکه از سوی نویسندگان و شاعرانی چون فردوسی، فرخی سیستانی، فخرالدین اسعد گرگانی، مولوی، خاقانی، ناصرخسرو و ظهیر فاریابی در معانی گوناگونی چون انتخاب، فراق، سعادت، تخفیف، سپاسگزاری، ستایش، رهایی، عدم بندگی و مانند آنها به کار گرفته شده است.

( ادامه مطلب )

روایت تاریخ از زنان ایرانی در گذشته، بیش‌تر، اندرونی‌نگر بوده است. زنان ایرانی در پسِ روایت‌ها و تاریخ‌نگاری‌های رسمی ایران، بازیگرانی توصیف شده‌اند که «اندرونی» و «حرم‌سرا» میدان ترکتازی‌هایشان به شمار می‌آمده است؛ همان محدوده ممنوعه برای ورود مردان به ویژه نامحرمان. بسیار درباره زنانِ اندرونی‌نشین ایرانی در تاریخ، به ویژه در روزگار معاصر خوانده‌ایم. آنان اما بیرون از اندرونی خانه‌ها و حرم‌سراها، بیش از آن که تاثیرگذار روایت شوند، تاثیرپذیر و بی‌اراده به نمایش درآمده‌اند.

( ادامه مطلب )

دادشاه بلوچ ، یك روستایی ساكن بلوچستان بود كه بین سال های 1321 تا 1336 علیه حكومت پهلوی دوم سر به طغیان گذاشت و آوازه اش بخصوص بعد از کشتن چند مستشار آمریکایی از مرزهای محلی فراتر رفت.

( ادامه مطلب )

در دوران معاصر، توانایی علمی در حوزة فناوری و سلطة سیاسی غرب همواره برای جوامع دیگر مسئله بوده است؛ نوع تصوری که ایرانی ها از غرب دارند به سبب ویژگی استعماری آن اغلب با ساده انگاری وسطحی نگری همراه بوده است. در این زمینه، نگاه مناسب به غرب مستلزم شناخت دقیق، مبنایی، عمیق، و همه جانبة آن است. جلوه ها و تبلورهایی از غرب، در دوران تمدنی اش، در قالب اندیشه ها، دیدگاه ها و برجسته شدن متفکران غربی به همراه انتقال آثار آن ها در کشورهای غیر غربی ظهور پیدا کرده است. ایران هم یکی از این کشور هاست که در دوران معاصر در معرض این ظهور و بروزها بوده است.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: