پیتر ادمسن دکتری خود را در فلسفه از دانشگاه نوتردام امریکا دریافت کرد و اکنون استاد فلسفههای باستان و اسلامی در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانِ مونیخ است. او کتابها و مقالات بسیاری دربارهی فلسفهی اسلامی منتشر کرده است، از جمله ترجمهی مجموعه آثار کندی به انگلیسی و کتابی دربارهی فلسفهی او. او همچنین مجموعهی مقالاتی دربارهی فلسفهی ابن سینا ویرایش کرده است. اما در جهان فلسفه او بیش از هر چیز به مجموعهی پادکستِ پرطرفدارِ «تاریخ فلسفه بدون هیچ خلائی» شناخته شده است که تاریخ فلسفه را از پیشسقراطیان آغاز میکند و بعد با فلسفهی اسلامی ادامه میدهد و قرار است فلسفههای هندی و آسیایی و دیگر سنتهای فلسفی را نیز پوشش دهد. در این مصاحبه، ادمسن به برخی از پرسشهای ما دربارهی فلسفهی اسلامی به طور عام و این پروژه به طور خاص پاسخ داده است.
نظریه غالب در بین بیشتر متفکران و محققان تاریخ علم و فلسفه این است که آغاز فلسفه، هنر، فرهنگ و علم یونان و غایت آن تمدن جدید غرب و مدرنیته است و در این بین ارزش و اهمیتی برای شرق قائل نیستند. اما برخی از متفکران شرقی خاستگاه تفکر و فلسفه را شرق میدانند.
ارسطو در کتاب مابعدالطبیعه اش وقتی می خواهد افلاطون را نیز همچون فیلسوفان پیشین به بوته ی نقد بگذارد به مشکل جدایی یا خوریسموس اشاره می کند و این که افلاطون رابطه ی دو عالم را بر اساس بهره وری تبیین کرده است. او می گوید : «فیثاغوریان گفته بودند که اشیا به سبب تقلید از اعداد وجود دارند. افلاطون این اصطلاح را تغییر داد و گفت وجود محسوسات حاصل "بهره وری" آن هاست. ولی هیچ یک از آن ها نگفتند که این تقلید یا بهره وری از آن صور کلی چیست.بلکه بار تحقیق در این مطلب را به دوش دیگران گذاشتند.»
منوچهر صدوقی سها با بیان اینکه در قرآن سی تا چهل مبدا ادراکی در عرض عقل وجود دارد، گفت: با توجه به این مسأله و ظرفیت موجود می توانیم دستگاه فلسفه اسلامی را بسازیم.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید