پژوهشگر حکمت و عرفان اسلامی با اشاره به پژوهشها و تالیفهایی که در ۱۵ سال اخیر انجام داده است، گفت: در نتیجه تالیف چهار کتاب ثابت کردم فلسفه اسلامی وجود دارد و با ابن رشد تمام نشده است.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چهارشنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۳، آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی منوچهر صدوقی سها؛ مدرس و پژوهشگر حکمت و عرفان اسلامی را برگزار میکند.
استاد صدوقی، از پیشگامان تحقیق و ترجمه در آثار ابوریحان بیرونی، وی را از مفاخر علمی ایران و جهان اسلام و یکی از کوشاترین دانشمندان تاریخ معرفی میکند که در شکلگیری تحقیقات دینشناسی و هندشناسی بسیار مؤثر بوده است.
صدوقی سها گفت: یک خصیصه حوزه «تهران» این است که تمام مکاتب فکری اسلامی در آن نماینده دارند؛ حکیم مشایی، حکیم تابع صدرالمتالهین و حکیم اشراقی و حتی عارف و ریاضیدان در این حوزه حضور دارند.
حسن حسنزاده طبری آملی (1400-1307) مشهور به علامه حسنزاده آملی، از علما و حكمای متاخر معاصر بود كه در علوم و فنون متعدد سنتی تبحر داشت و در این باره بیش از صد كتاب نوشت. حكمت اسلامی، فقه، عرفان نظری، نجوم و هیات قدیم، ریاضیات و حساب و جبر قدما و ادبیات كلاسیك فارسی و عربی تنها بخشی از حوزههایی بود كه او در آنها تخصص داشت و تدریس میكرد و قلم میزد.
صدوقی سها گفت: این کتاب – تفسیر معاصرانه قرآن کریم- در اصلش و در ترجمه اش به فارسی کاری گروهی است و این اتفاق بسیار مبارکی است و اصلا باید هم اینطور باشد؛ مخصوصا درباره قرآن کریم و کتاب هایی که به هر حال به یک نحوی در «تلو» قرآن کریم میافتند.
ابوریحان بیرونی (442-362 ه. ق.)، چهره شاخص و نام آور تاریخ علم در تمدن اسلامی- ایرانی است، نامی درخشان در عصر زرین فرهنگ ایرانی كه در عموم دانشهای زمانه خود سرآمد بود، از طب علوم طبیعی و طب و تاریخنگاری و جغرافیدانی گرفته تا ستارهشناسی و تقویمنگاری تا ریاضیات. آثار متعدد بیرونی در زمینههای دانشی مذكور، تا سدهها، مورد مراجعه دانشمندان و پژوهشگران در سراسر جهان قرار میگرفت و امروز او را بنیانگذار بسیاری از رشتههای علمی معرفی میكنند.
چاپ دوم ترجمه «تحقیق ما لِلهند» ابوریحان بیرونی اثر منوچهر صدوقی سها یکی از اتفاقات خوب عرصه کتاب و نشر بود؛ چراکه نه فقط کتاب اصلی از آثار بسیار مهم تاریخ ادیان و مردم نگاری سنت اسلامی است، بلکه با ترجمهای دقیق و قابل اتکا زیور طبع پوشیده است.
صدوقی سها: ما میتوانیم ثابت کنیم این فلسفه اسلامی و این دستگاه فلسفی موجود که امروز معروف است و در شفا و اسفار و کتابهای دیگر متجلی است، نه یونانی محض است و نه اسلامی محض. مبنای آن بر یونانیات است اما تغییر پیدا کرده و متطور شده است. این معنا را مرحوم فلاطوری در کتاب «دگرگونی بنیادی فلسفه یونان در برخورد با شیوه اندیشه اسلامی» دنبال کردهاند.
فهم مثنوی شوخی نیست تا چه رسد به تفسیر و شرح و نقد آن.یقینا استاد جعفری مطالب مثنوی را فهم میکردند و این خود مقام بسیار بزرگی است.باور بفرمایید که بسیاری از شروح مثنوی هم شاید به معنی ظاهری مثنوی راه پیدا نکنند و این همه اختلافات از همینجا است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید