بنده فکر میکنم چندین نکته از دیدگاه های هگل در الهیات ابهام دارد، ولی به نظر بنده دیدگاه هگل درباره خدا این است که خدا در حرکت است، چرا؟ چون دیدگاه هگل این بود که خدا مطلق است که این مطلق شامل همه چیز هست و این مطلق شامل چیزهای محسوس و زمانی هم هست. خدا در فلسفه دین هگل به آگاهی و آگاهی خود میرسد در زمان به خاطر اینکه خدا میتواند بر اساس انسانها آگاهی داشته باشد، پس خدا باید انسانها را بیافریند که انسانها هم رشد کنند که این هم چندین مرحله میشود که روح هم پیدا میشود. این روح هم باید به خودش توجه داشته باشد این روح زمان میخواهد و در این سیر خدا تکمیل میشود و الهیات پویشی پیدا میشود، البته من اصلا این را قبول نمیکنم من هگل را تدریس میکنم ولی حمایتش نمیکنم.
در این گفتوگو در قسمت نخست ابتدا ارتباط دین را با علم و سیاست به صورت جداگانه بررسی میکنیم و در قسمت دوم بحث را به ارتباط با کارهایی که پرفسور لگن هاوسن در زمینه فلسفه دین انجام دادهاند معطوف میکنیم: در یک بخش فلسفه دین هگل را بررسی میکنیم و اینکه فلسفه دین هگل چگونه میتواند زمینهساز الهیات پویشی باشد؟ در بخش بعدی مساله پلورالیزیم را از دیدگاه استاد لگن هاوسن در تفکر آلستون، جان هیک و پلنتینگا ارزیابی میکنیم.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید