آیا میتوان علوم انسانیِ اسلامی و به تعبیری دیگر، علوم انسانی بومی داشت؟ اساساً ضرورت شکل دادن چنین علومی چیست؟ فرض میکنیم که در واژه بومی، بهنحوی همه مولفههای هویتی از جمله دین، مُنطَوی است. با این توضیح، سراغ برخی مسائل علوم انسانی و نقدهایی که اندیشمندان در اینباره داشتهاند، میرویم. عمده نقدهایی که به امکان شکلگیری علوم انسانی بومی شده، «پوزیتیو» و «تحصلی» بودن علم را پیشفرض مباحث خود گرفتهاند؛ حال آنکه نه تنها این نوع تلقی از علم، درگیر مشکلات نظری و معرفتشناسی عدیدهای است، بلکه باید به این موضوع توجه داشت که علوم انسانی از منطق دیگری - چه در سازوکار روششناسی خود و چه به لحاظ موضوعی که به آن میپردازند- پیروی میکند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید