نخستین اعتراض آشكار نسبت به جنایت عبیدالله بن زیاد در شهادت امام حسین(ع)، از سوی یكی از شیعیان كوفه، به نام عبدالله بن عفیف اَزدی برخاست. عبیدالله بن زیاد، پس از آن كه اسیران واقعهی كربلا را در مجلس خود با كلمات درشت و خشن، مورد اذیت و آزار قرار داد و آنان را سرزنش كرد، عبدالله بن عفیف كه از شیعیان دلیر امیر مؤمنان و از زاهدان و عبادت پیشهگان كوفه بود
ملاعبداللَّه شوشتری، سالها در حوزه ی علمیه ی نجف تحصیل كرد و از محضر اساتید برجسته ی این مركز دینی بهره برد. او سپس به ایران مراجعت نمود و به تدریس و تربیت شاگردان پرداخت.
صفحه اول روزنامه های امروز یکشنبه اول مهر
هاشم فیاض، آخرین بازمانده از نسل تعزیهخوانان تکیه دولت بود. میگویند، او در صندوقچهاش شاید ۲۰۰ نسخه تعزیه داشت که از بین آنها، تنها حدود ۴۰ نسخه به چاپ رسیده، این درحالی است که نهادی وجود ندارد تا متولی چاپ این اسناد قدیمی و جمعآوری آنها شود.
انسان از زمانی که به صدای باد، صدای رودخانه و ریزش آبشارها از کوهستان، آواز یک پرنده، آه و نالههای اطرافیان از درد و رنج، انتقال احساسات خود به دیگران و یا دریافت آن آشنا شد به تاثیر این پدیدهها بر روی ذهن و احساسات خود پی برد. در آن زمان انسانها نمی دانستند که این آواها نوعی از موسیقی هستند، ولی تحت تاثیر آن مسرور یا دلتنگ و ملول میگشتند. ازجمله آوازهای نخستین بشر که گاه آنرا به اهورا مزدا مرتبط میدانند ،"هوره" است که قدمتی حدوداً 7000 ساله دارد.
برپایی آیینهای نمایشی سوگ به ویژه در دهه نخست ماه محرم، دارای لایههای بسیار پیچیده از مفاهیم معنوی، معرفتی و انسان ساز است که تمامی این مفاهیم در حقیقت به شکلی کهن در فرهنگ ایرانیان تمدن ساز و تاریخ ساز وجود داشته است.
کار مقتلنگاری که از زمان شهادت امام حسین(ع) در سال 61 هجری قمری آغاز شده بود در قرنهای بعدی نیز ادامه پیدا کرد و یکی از مهمترین اتفاقات در حوزه مقتل نویسی، وقتی پیش آمد که «ملا حسین کاشفی سبزواری» (متوفی 910 قمری)، نخستین مقتل به زبان فارسی را نوشت.
در مرور سیر تطور و تحول تاریخ و فرهنگ عظیم ایران زمین همواره با نگاه اساطیری مواجه بوده و هستیم. برای شاهد این مدعا میتوان به تمام مراسم «دفتر خوانی» و همچنین «نقالی» باستانی ایران زمین نگاه کرد که هیچ گاه روایت قهرمان های داستانی اینگونه از آیین اینها خالی از حضور اساطیر بزرگ ایرانی نبوده است.
محرم، فصل عاشقانه گریستن بر سمبل اسوهای از تبار مردانی است که چشمههای ایثار، وفاداری و معرفتش، سیراب کننده کام تشنگانی است که در طلب معنویت و خداجویی دِل دِل میکنند.
این روزها اگر گذرتان به میدان بهارستان افتاد و وقت داشتید حتما سری به کتابخانه ایرانشناسی مجلس شورای اسلامی بزنید، کتابخانهای با منابع غنی و ارزشمند که مجموعهای از بهترین و قدیمیترین کتابهای مرتبط با حوزه ایرانشناسی و اسلامشناسی را در دل خود جای داده است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید