«امیرکبیر و ناصرالدین شاه» توسط نشر«کتاب رایزن» منتشر شد

1394/11/5 ۱۲:۳۹

«امیرکبیر و ناصرالدین شاه» توسط نشر«کتاب رایزن» منتشر شد

میرزا تقی خان امیرکبیر در شمار معدود سیاست پیشگان ایران در دو سدۀ اخیر است که از همان آغاز آشنایی با دنیای سیاست و ورود به آن دریافت که ایران از دنیای متمدن و در حال صنعتی شدن ِآن روزگار عقب افتاده و این فاصله به سرعت در حال افزایش است. با شکل گیری این اندیشه در ذهن جست و جو گر وی، به دنبال راههای مقابله با آن رفت و با دانشی که از اوضاع جهان به دست آورد کوشید بنیان های کارسازی در ایران به وجود آورد. امیرکبیر در مدت سه سال و اندی که تصدی این مقام را داشت خدمات فراوانی به کشور کرد و راه توسعه و گسترش علوم و صنایع جدید را در ایران گشود. او را باید در حقیقت بنیان گذار ایران نو به شمار آورد.

دبا: میرزا تقی خان امیرکبیر در شمار معدود سیاست پیشگان ایران در دو سدۀ اخیر است که از همان آغاز آشنایی با دنیای سیاست و ورود به آن دریافت که ایران از دنیای متمدن و در حال صنعتی شدن ِآن روزگار عقب افتاده و این فاصله به سرعت در حال افزایش است. با شکل گیری این اندیشه در ذهن جست و جو گر وی، به دنبال راههای مقابله با آن رفت و با دانشی که از اوضاع جهان به دست آورد کوشید بنیان های کارسازی در ایران به وجود آورد. امیرکبیر در مدت سه سال و اندی که تصدی این مقام را داشت خدمات فراوانی به کشور کرد و راه توسعه و گسترش علوم و صنایع جدید را در ایران گشود. او را باید در حقیقت بنیان گذار ایران نو به شمار آورد.

 

کتاب «امیرکبیر و ناصرالدین شاه» نوشته دکتر سید علی آل داود حاصل تجمیع دو اثر پیشین نویسنده دربارۀ میرزا تقی خان امیر کبیر است.اولین کتاب به نام نامه های امیرکبیر همراه با رسالۀ نوادر الامیر در سال 1371 به همت نشر تاریخ ایران انتشار یافت. اثر مذکور حاوی نامه های امیرکبیر به ناصرالدین شاه است.  کتاب دوم موسوم به اسناد و نامه های امیر کبیر و آن حاوی نوشته ها و نامه ها و اسنادی از امیر یا دربارۀ اوست که در سال 1379 توسط سازمان اسناد ملی ایران انتشار یافت.

کتاب«امیرکبیر و ناصر الدین شاه» حاصل در هم آمیختن دو جلد مذکور و تغییر در ترتیب و فصل بندی آنها است. این اثر به شرح زیربه سه جلد تقسیم شده است:

1. جلد اول: نامه های امیر کبیر به ناصرالدین شاه مشتمل بر دو بخش:

الف) نامه های امیر به شاه

ب) گزیده ای از نامه های امیرکبیر به دیگران

 

2. جلد دوم: اسناد و نامه هایی از امیر کبیرمشتمل بر پنج بخش:

الف) میرزا تقی خان امیرکبیر بر پایه اسناد

ب) نامه های امیر کبیر به ناصرالدین شاه

ج) پانزده نامه از ناصرالدین شاه به امیرکبیر

د) نامه های امیرکبیر به دیگران در دورۀ صدارت

ه) اسناد و نوشته های گوناگون دربارۀ امیرکبیر

 

3. جلد سوم: «نوادرالامیر» و داستان های تاریخی دربارۀ امیرکبیر

«امیرکبیر و ناصرالدین شاه» نوشته دکتر سید علی آل داود، اولین اثر از انتشارات «کتاب رایزن»است که در سری اسناد و متون تاریخی چاپ و باشمارگان هزار نسخه  و بهاء پنجاه و نه هزار تومان در اختیار پژوهندگان، محققان و صاحبان اندیشه قرار گرفته است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: