فیلسوف به‌مثابه طبیب

1394/10/21 ۱۰:۴۹

فیلسوف به‌مثابه طبیب

ششمین دوره کوتاه‌مدت از سلسله دوره‌های «اسلام و مسائل معاصر» با عنوان «عقلانیت اسلامی و مسائل معاصر» توسط جامعه المصطفی العالمیه واحد تهران برگزار شد. محور اصلی مباحث ششمین دوره کوتاه‌مدت از سلسله دوره‌های «اسلام و مسائل معاصر» با عنوان «عقلانیت اسلامی و مسائل معاصر»...


ششمین دوره کوتاه‌مدت دوره‌های «اسلام و مسائل معاصر» برگزار شد

ششمین دوره کوتاه‌مدت از سلسله دوره‌های «اسلام و مسائل معاصر» با عنوان «عقلانیت اسلامی و مسائل معاصر» توسط جامعه المصطفی العالمیه واحد تهران برگزار شد. محور اصلی مباحث ششمین دوره کوتاه‌مدت از سلسله دوره‌های «اسلام و مسائل معاصر» با عنوان «عقلانیت اسلامی و مسائل معاصر»، واکاوی نظریه‌های ممتاز عقلانیت عرضه شده از جانب اندیشمندان مسلمان معاصر بود که ناظر بر معضلات معرفتی و فرهنگی جهان اسلام ارائه شده و به‌طور خاص بر آرای سه نفر از متفکران مسلمان معاصر آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی، محمدعابد الجابری و آیت‌الله شهید محمد‌باقر صدر متمرکز بود و استادانی از ایران و کشورهای دیگر سخنرانی کردند. در ادامه خلاصه‌ای از سخنرانی مرتضی جوادی‌آملی، رئیس بنیاد وحیانی اسراء که در این سمینار در سخنانی به مبحث عقلانیت از دیدگاه آیت‌الله جوادی‌آملی و نظریه علم دینی او پرداخت، آمده است.
مرتضی جوادی‌آملی: کتاب «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» یکی از مواضعی است که آیت‌الله جوادی‌آملی در آن به مبحث عقل، عقلانیت و نسبت آن با سایر موارد مانند نقل و دین و... می‌پردازد. براین مبنا عالم هستی مشتمل بر محسوسات، معقولات و امور فوق‌معقولات است و هرکدام از این سطوح، روش خاصی را برای شناخت می‌طلبند؛ تجربه، عقل و شهود به‌عنوان سه اسلوب و روش در شناخت حقیقت ارزیابی می‌شوند و جز روش، چیز دیگر نیستند. بنابراین فیلسوف، متکلم و دانشمند به مثابه طبیب می‌ماند که هر چند نسخه می‌نویسد، حکم نمی‌کند. هیچ‌کدام از این ابزارها، شأن حکم‌کردن را ندارند و حکم صرفا برای خداوند است. معنای حکم این است که همه موارد عالم حقیقی و تشریعی فقط از جانب خداوند است و انسان با عقل، تجربه و شهود به شناخت این حقایق می‌پردازد.

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: