کتاب «ترور در بهارستان» منتشر شد

1394/10/1 ۱۲:۲۰

کتاب «ترور در بهارستان» منتشر شد

کتاب «ترور در بهارستان» (پژوهشی نو دربارۀ اندیشه، زندگی و ترور واعظ قزوینی، به انضمام اشعار او)، تألیف مهدی نورمحمدی، توسط انتشارات نامک به چاپ رسید. دربارۀ میرزا یحیی واعظ قزوینی شاعر، ادیب، فرهنگی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که در شب هشتم آبان سال 1304 خورشیدی توسط عوامل مخفی نظمیۀ رضا‌خانی در مقابل بهارستان به قتل رسید، تحقیق چندانی صورت نگرفته و حتی عده‌ای از مورخین با پیروی از نظر ملک‌الشعرای بهار، بر این عقیده‌اند که وی به اشتباه به جای بهار کشته شده است.



مهدی نورمحمدی: کتاب «ترور در بهارستان» (پژوهشی نو دربارۀ اندیشه، زندگی و ترور واعظ قزوینی، به انضمام اشعار او)، تألیف مهدی نورمحمدی، توسط انتشارات نامک به چاپ رسید.
دربارۀ میرزا یحیی واعظ قزوینی شاعر، ادیب، فرهنگی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که در شب هشتم آبان سال 1304 خورشیدی توسط عوامل مخفی نظمیۀ رضا‌خانی در مقابل بهارستان به قتل رسید، تحقیق چندانی صورت نگرفته و حتی عده‌ای از مورخین با پیروی از نظر ملک‌الشعرای بهار، بر این عقیده‌اند که وی به اشتباه به جای بهار کشته شده است.
با توجه به این که نقش واعظ در تاریخ معاصر و به ویژه جریانات فکری چپ مغفول مانده و علت ترور وی نیز به وضوح روشن نشده است، نگارنده تصمیم گرفت در این خصوص به تحقیق پردازد و حاصل این پژوهش، کتاب پیش روست که چاپ دوم آن، هم‌زمان با نودمین سالگرد ترور واعظ با اضافات و تجدید نظر در اختیار علاقه­مندان قرار گرفته است.
علاوه بر ارائۀ اطلاعات نویافته دربارۀ زندگی واعظ قزوینی، یکی از نکات مهم کتابِ حاضر (با توجه به قرائن و شواهد به دست آمده)، این نتیجه‌گیری است که وی نه به خاطر شباهت با ملک‏الشعرای بهار، بلکه به دلیل ترویج عقاید اقتصادی سوسیالیزم و کمونیزم و نوشتن مقالاتی در انتقاد از رضا‌خان به قتل رسیده است.
کتاب حاضر در 368 صفحه به قطع وزیری و جلد سخت به چاپ رسیده و دارای 3 فصل است:
فصل اول: زندگی و ترور واعظ.
فصل دوم: سیری در روزنامۀ نصیحت. روزنامۀ نصیحت، یکی از 6 روزنامه‌ای بود که حزب کمونیست ایران طی سال‌های 1300 تا 1304 خورشیدی در کشور منتشر می‌کرد. این روزنامه‌ها عبارت بودند از: حقیقت (چاپ تهران)، نصیحت (چاپ قزوین)، پیکار (چاپ رشت)، صدای شرق (چاپ مشهد)، فریاد کارگران آذربایجان (چاپ تبریز)، بنوار (روزنامه­ای ارمنی زبان، چاپ تهران.
لازم به ذکر است در شمارۀ اول روزنامۀ نصیحت به مناسبت درگذشت لنین، پیام تسلیتی از سوی واعظ منتشر شده است.
اشعار واعظ. شامل 3 غزل، 30 رباعی، 9 قصیده، 1 ترجیع بند. به طوری که از این اشعار
برمی‌آید در سروده‌های وی مضامین عارفانه یا عاشقانه و همچنین استفادۀ مکرر از صنایع ادبی آن گونه که مرسوم شاعران است مشاهده نمی‌شود، بلکه او قریحۀ ادبی خود را در خدمت طبقات محروم قرار داده و اشعار وی غالباً در جهت آرمان‌های سوسیالیستی و دفاع از منافع دهقانان و کارگران و در یک کلام زبان حال زحمتکشان و رنجبران است. به همین دلیل، اشعار او را می­توان همچون اشعار لاهوتی و فرخی یزدی در زمرۀ ادبیات کارگری محسوب کرد.
محل فروش: کتابفروشی طهوری، روبه روی دانشگاه تهران.
منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: