درسگفتار «رموز اشراقی شاهنامه» برگزار می‌شود

1394/9/18 ۱۲:۰۵

درسگفتار «رموز اشراقی شاهنامه» برگزار می‌شود

درسگفتار «رموز اشراقی شاهنامه» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود. دوره آموزشی «درسگفتار رموز اشراقی شاهنامه» توسط دکتر بابک عالیخانی در ساعت ( ۱۴ الی ۱۶) روزهای دوشنبه‌ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. سهروردی در داستانهای رمزی خود از سیمرغ و زال و از رستم و اسفندیار سخن گفته و کیومرث، فریدون و کیخسرو را سه قلّهٔ معرفت اشراقی شناخته است.

 

درسگفتار «رموز اشراقی شاهنامه» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود.

دوره آموزشی «درسگفتار رموز اشراقی شاهنامه» توسط دکتر بابک عالیخانی در ساعت ( ۱۴ الی ۱۶) روزهای دوشنبه‌ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. سهروردی در داستانهای رمزی خود از سیمرغ و زال و از رستم و اسفندیار سخن گفته و کیومرث، فریدون و کیخسرو را سه قلّهٔ معرفت اشراقی شناخته است.

روایت سهروردی با روایت شاهنامه تفاوتهایی دارد و به نظر می­رسد که سهروردی مطابق «حکمت نوری» خود، داستانهای شاهنامه را از نو تعبیر کرده است هانری کربن تعبیر سهرودی را نوعی «گذار از حماسهٔ پهلوانی به حماسهٔ عرفانی» دیده است. البته سهروردی تفضیلاً به هیچیک از این موارد نپرداخته و سخن او بیش از اشاره­ای به داستانهای شاهنامه نیست، ولی همین اشارات گرانبها کلید گشودن رمز آن داستانها را به دست اهل این کار می­‌دهد.

سهروردی در آثار خود هرگز به سیاوش و احوال او اشاره­ای نکرده است. رمزگشایی داستان سیاوش کاری است که در این سلسله درس گفتارها انجام خواهد شد. این رمزگشایی در پرتو قواعد اشراقی خواهد بود.

برای مشاوره و ثبت نام در کلاس رموز اشراقی شاهنامه ، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۶ با شماره تلفن  ۸۸۶۲۴۴۸۵-۰۲۱  خانم عبدالهی تماس بگیرید.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: