سفر به دیار پیش‌سقراطیان

1394/9/17 ۱۰:۵۳

سفر به دیار پیش‌سقراطیان

صدو‌شانزدهمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» به تازگی منتشر شده است. این مجله که از سوی موسسه اطلاعات و با مدیرمسئولی و سردبیری انشاءالله رحمتی، پژوهشگر و مترجم ایرانی حوزه فلسفه و عرفان و دبیری رضا علیزاده‌ممقانی منتشر می‌شود به موضوع «فلسفه قاره‌ای علم» اختصاص دارد. در این شماره به معرفی کتاب‌های «متعلقات و ملحقات: مجموعه مقالات شوپنهاور»، «اخلاق ارسطو» و «آگاهی» و نیز کتاب‌های «فردریش شلایر ماخر» و «سفر به دیار پیش سقراطیان» پرداخته شده است. بخش دفتر ماه این شماره از نشریه مشتمل بر شش نوشتار است. نخستین مطلب گفت‌و‌گویی با محمدحسین ملایری است که می‌کوشد در حد امکان به معرفی جریان‌های مختلف در فلسفه قاره‌ای علم بپردازد.

 

صدو‌شانزدهمین شماره از مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» به تازگی منتشر شده است. این مجله که از سوی موسسه اطلاعات و با مدیرمسئولی و سردبیری انشاءالله رحمتی، پژوهشگر و مترجم ایرانی حوزه فلسفه و عرفان و دبیری رضا علیزاده‌ممقانی منتشر می‌شود به موضوع «فلسفه قاره‌ای علم» اختصاص دارد. در این شماره به معرفی کتاب‌های «متعلقات و ملحقات: مجموعه مقالات شوپنهاور»، «اخلاق ارسطو» و «آگاهی» و نیز کتاب‌های «فردریش شلایر ماخر» و «سفر به دیار پیش سقراطیان» پرداخته شده است. بخش دفتر ماه این شماره از نشریه مشتمل بر شش نوشتار است. نخستین مطلب گفت‌و‌گویی با محمدحسین ملایری است که می‌کوشد در حد امکان به معرفی جریان‌های مختلف در فلسفه قاره‌ای علم بپردازد. ملایری یکی از معدود افرادی است که برخلاف فضای تحلیلی غالب در کشور سعی در ارائه‌ گفتمان فلسفی خاصی درباره علم دارد که کاملا قاره‌ای است.
ممقانی درباره فلسفه قاره‌ای می‌نویسد: «روایت جاافتاده و دانشگاهی از فلسفه علم، روایتی- تحلیلی است؛ خوانشی که مطابق آن فلسفه علم و فلسفه‌ تحلیلی، اگر نه این‌همان، دست‌کم آنقدر به یکدیگر نزدیکند که فهم هر کدام‌شان بدون توسل به دیگری چندان ممکن نیست. این روایت دانشگاهی هم مسبوق به سابقه است و هم با دلایل خوبی از آن حمایت می‌شود. اصطلاح فلسفه‌های تحلیلی در سده بیستم بر سر زبان‌ها افتاده است. با اینکه فلسفه‌‌های تحلیلی و علم، زمینه‌ها و مقدماتی پیشتر از دوران معاصر دارند؛ اما شکوفایی‌شان در ابتدای قرن بیستم در یک همسایگی‌ شناختی موجه رخ ‌داده است. منطق، ریاضیات و فیزیک نظری طی این دوران، پهنه همکاری مشترک دانشمندان و فیلسوفانی با زمینه‌ها و علایق مشترک شده است.»
«کارنپ در برابر هیدگر»، «حاشیه‌ای انتقادی بر یک دفاعیه»، «فلسفه قاره‌ای علم آغازین» و ترجمه بخشی از فصل ششم کتاب «استعاره و فلسفه‌ قاره‌ای از کانت تا دریدا» دیگر مطالب منتشر شده در دفتر این ماه مجله «اطلاعات حکمت و معرفت» است. همچنین «گنجینه مخطوطات» عنوان دیگر بخش این مجله است که در آن مقاله «شراب روحانی» به قلم مرضیه سلیمانی به چاپ رسیده و در بخش «ادب و هنر» نیز گفت‌وگویی با عنوان «راز پنهان» با استاد مصطفی ملکیان به انجام رسیده و در این بخش منتشر شده است. منیره پنج‌تنی نیز در نگاهی به کتاب «انسان‌شناسی هنر» اثر ناصر فکوهی گفت‌و‌گویی با این انسان‌شناس انجام داده و در این شماره از مجله منتشر شده است. خوانندگان همچنین می‌توانند در ادامه مطالعه این شماره از مجله مطالب بخش «اندیشه و نظر» را نیز از نظر بگذرانند. «جهان دانشگاهی رویکردی تاریخی به هایدگر ندارد»، ترجمه مقاله «عبهرالعاشقین به قلم هانری کربن» با برگردان انشاءالله رحمتی، «تاثیر تصوف بر ایلخانان مغول» از جمله مطالب این بخش است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: