زندگی واقعی میرعماد قزوینی در «عماد ملک خط» روایت شد

1394/9/15 ۱۱:۴۵

زندگی واقعی میرعماد قزوینی در «عماد ملک خط» روایت شد

کتاب «عماد ملک خط: زندگی و آثار میرعماد سیفی حسنی قزوینی» با پژوهش مهدی نورمحمدی منتشر شد. با توجه به تحریف و جعل زندگی این خوشنویس مشهور دوره صفویه، نویسنده این کتاب سعی کرده با تکیه بر منابع معتبر، زندگی واقعی این هنرمند را به مخاطبان ارائه کند.

 

 

کتاب «عماد ملک خط: زندگی و آثار میرعماد سیفی حسنی قزوینی» با پژوهش مهدی نورمحمدی منتشر شد. با توجه به تحریف و جعل زندگی این خوشنویس مشهور دوره صفویه، نویسنده این کتاب سعی کرده با تکیه بر منابع معتبر، زندگی واقعی این هنرمند را به مخاطبان ارائه کند.

 گفت: «عماد ملک خط: زندگی و آثار میرعماد سیفی حسنی قزوینی» و «خاطراتی از موسیقی‌دانان» دو کتاب جدید من است که از سوی نشر علمی منتشر شده‌اند. «عماد ملک خط» درباره زندگی و آثار میرعماد قزوینی، خوشنویس مشهور دوره صفویه است.

وی افزود: میرعماد شهرت و اعتباری جهانی دارد، با این اوصاف داستان زندگی‌اش دچار تحریف و جعل شده و داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری پیرامون زندگی و مرگ او ساخته‌اند. من در این کتاب در هشت فصل زندگی واقعی میرعماد را همراه با سندهای معتبر به مخاطبان معرفی کرده‌ام.

 نورمحمدی ادامه داد: در بخش انتهایی مطالب کتاب نیز به بررسی منابع ایرانی در عصر صفوی، افشاری، قاجار، زمان معاصر و همچنین منابع هندی و عثمانی که درباره میرعماد وجود دارد، پرداخته‌ام. همچنین تعداد 100 قطعه از آثار میرعماد با عنوان «طُرفه آثار میرعماد» نیز در این کتاب درج شده که برخی از آنها برای نخستین بار است که در کتابی منتشر شده‌اند.

این نویسنده در ادامه به برگزاری مراسم رونمایی کتاب «عماد ملک خط» اشاره کرد: این کتاب در روز سه‌شنبه 17 آذر، در تالار اندیشگاه کتابخانه ملی با سخنرانی حمیدرضا قلیچ‌خانی، علیرضا هاشمی نژاد و من، رونمایی می‌شود.

نورمحمدی همچنین درباره کتاب «خاطراتی از موسیقی‌دانان» گفت: این کتاب نیز  مجموعه خاطرات و داستان‌­های بزرگان اهل موسیقی ایران، از میرزا عبدالله و آقا حسینقلی تا جلیل شهناز و محمدرضا شجریان است. این خاطرات از منابع مکتوب مختلفی اعم از کتاب و نشریات گوناگون و همچنین منابع صوتی گردآوری شده است.

وی اضافه کرد: نام تعدادی از مهم‌ترین هنرمندانی که خاطراتی از آنها در این کتاب درج شده به این شرح است؛ میرزا عبدالله، آقا حسینقلی، درویش خان، اقبال آذر، سیدحسین طاهرزاده، میرزا عبدالکریم جناب قزوینی، عبدالله دوامی، عارف قزوینی، علی‌­اصغر بهاری، علی‌­اکبر شهنازی، لطف­الله مجد، جلیل شهناز، حسن کسایی، نایب اسدالله، مرتضی محجوبی، علی تجویدی، روح­الله خالقی، علی نقی وزیری، محمدرضا لطفی، محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، حسین تهرانی، شهرام ناظری، غلامحسین بنان، مرتضی نی­‌داود، قمرالملوک وزیری، حبیب سماعی، همایون خرم، ابوالحسن صبا، فرامرز پایور، حسین یاحقی، فریدون حافظی، حاتم عسگری، جواد معروفی، موسی معروفی، منصور نریمان، اسماعیل نواب صفا، داریوش صفوت، ساسان سپنتا، ابراهیم قنبری مهر، سماع حضور، حسین قوامی، تاج اصفهانی و سلیمان امیرقاسمی.

نورمحمدی همچنین به تجدید چاپ کتاب «قرة العین» خود گفت: کتاب «قرةالعین؛ زندگی، عقیده و مرگ» من در ماه گذشته (آبان 1394) از سوی نشر علمی منتشر شد. این کتاب به دلیل آنکه مباحث متفاوتی را درباره قرة العین مطرح می‌کند، مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت و چاپ نخست آن به اتمام رسید. دومین چاپ این کتاب نیز به زودی روانه کتابفروشی‌ها می‌شود.

کتاب «عماد ملک خط» با شمارگان هزار نسخه، 568 صفحه و بهای 55 هزار تومان و همچنین کتاب «خاطراتی از موسیقی‌دانان» نیز با شمارگان هزار نسخه، 302 صفحه و بهای 35 هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده‌اند.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: