کتاب« تعارض دعاوی ادیان» منتشر شد

1394/8/25 ۱۳:۲۸

کتاب« تعارض دعاوی ادیان» منتشر شد

کتاب« تعارض دعاوی ادیان» نوشته عبدالرحیم سلیمانی،برای نوبت اول از سوی انتشارات دانشگاه مفید قم منتشر شده است. سنتهای بزرگ دینی جهان مدعی دو مسئله حقانیت و نجات بخشی انحصاری هستند. وجه غالب این سنتها بر این بوده و هست که تنها یک دین حق وجود دارد و تنها همان دین نجات بخش است. برخی دیدگاه انحصار گرایی را که حقانیت را منحصر در یک دین می دانند، عادلانه و عاقلانه ندانسته، و با نگاهی تکثرگرایانه تلاش کرده اند با حل تعارض ظاهری دعاوی ادیان، حقانیت و نجات بخشی را برای دیگر ادیان هم قائل شود.



کتاب« تعارض دعاوی ادیان» نوشته عبدالرحیم سلیمانی،برای نوبت اول از سوی انتشارات دانشگاه مفید قم منتشر شده است.
 سنتهای بزرگ دینی جهان مدعی دو مسئله حقانیت و نجات بخشی انحصاری هستند. وجه غالب این سنتها بر این بوده و هست که تنها یک دین حق وجود دارد و تنها همان دین نجات بخش است. برخی دیدگاه انحصار گرایی را که حقانیت را منحصر در یک دین می دانند، عادلانه و عاقلانه ندانسته، و با نگاهی تکثرگرایانه تلاش کرده اند با حل تعارض ظاهری دعاوی ادیان، حقانیت و نجات بخشی را برای دیگر ادیان هم قائل شود.
دسته سوم به عنوان راه میانه، در حالی که حقانیت یا حقانیت کاملتر را منحصر در یک دین دیده اند، راه رستگاری را به گونه ای ترسیم کرده اند که رستگاری همه انسانها امکان پذیر باشد. در این کتاب با معرفی و بررسی سه گرایش و مکتب عمده انحصارگرایی، تکثرگرایی و شمول گرایی، نخست در دو فصل ابتدایی به طرح مسأله و مباحث کلی موضوع پرداخته و سپس در فصول بعدی نمونه هایی از سه گرایش فوق در جهان غرب و نیز در جهان اسلام ارائه می شود.
تکثرادیان و چگونگی دینداریها، رویکرد های کلی به تکثر ادیان، انحصارگرایی از نوع راست دینی جدید مسیحی، الوین پلانتیگا و دفاع از انحصارگرایی مسیحی، شلایر ماخر و اتو و دین بیرون از عقل و عمل، سنت گرایان و وحد متعالی ادیان، جان هیک و تکثر گرایی استقرائی، شمول گرایی در مسیحیت کاتولیک، دکتر سروش و صراط های مستقیم، نمونه ای از انحصار گرایی در اسلام، «مستضعفان» و «مرجون لامرالله «در قرآن و روایات، آیت الله مطهری و اسلام فطری، بررسی مبانی عقلی و نقلی نظریه اسلام فطری، نظریه اسلام فطری، بررسی و توضیح، قرآن مجید و دعاوی متعارض ادیان؛ فصول پانزده گانه این کتاب را تشکیل می دهند.
کتاب «تعارض دعاوی ادیان» نوشته عبدالرحیم سلیمانی، برای نوبت اول از سوی انتشارات دانشگاه مفید قم در ۳۶۵ صفحه منتشر شده است.
منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: