« ایران در آیینه تاریخ معاصر» منتشر شد

1394/7/26 ۱۰:۱۱

« ایران در آیینه تاریخ معاصر» منتشر شد

کتاب ایران در آیینه تاریخ معاصر تالیف دکتر سید حسن اسعدی توسط نشر میزان در ۴۵۸ صفحه منتشر شد. این کتاب را می توان تحقیقی درباره سیر تحولات مبانی مشروعیت حاکمیت در ایران معاصر دانست. مولف کتاب حاضر را در سه بخش تالیف کرده است. در بخش نخست، حکومت با رویکرد حقوقی و فقه پویای سیاسی مذهب تشیع اسلام از آغاز نهضت نفی ظل اللهی شاهان و استبداد ستیزی، عدالت خانه خواهی، سلطنت مشروطه طلبی تا برقراری نظام سلطنت مشروطه از مهرماه ۱۲۸۵ تا کودتای اسفند ۱۲۹۹ مورد بازکاوی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

کتاب ایران در آیینه تاریخ معاصر تالیف دکتر سید حسن اسعدی توسط نشر میزان در ۴۵۸ صفحه منتشر شد.

این کتاب را می توان تحقیقی درباره سیر تحولات مبانی مشروعیت حاکمیت در ایران معاصر دانست. مولف کتاب حاضر را در سه بخش تالیف کرده است. در بخش نخست، حکومت با رویکرد حقوقی و فقه پویای سیاسی مذهب تشیع اسلام از آغاز نهضت نفی ظل اللهی شاهان و استبداد ستیزی، عدالت خانه خواهی، سلطنت مشروطه طلبی تا برقراری نظام سلطنت مشروطه از مهرماه ۱۲۸۵ تا کودتای اسفند ۱۲۹۹ مورد بازکاوی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در بخش دوم، برخی از رخدادها مانند عدم تحقق نظام جمهوری مورد حمایت رضاخان پهلوی و همفکرانش و دیگر وقایع مهم، نمونه هایی از عناوین مصوبات ادوار چهارم تا بیست و چهارم مجلس شورای ملی در عصر پهلوی ها، عوامل زمینه ساز انقراض سلطنت این سلسله، سقوط نظام مشروطه سلطنتی و عوامل زمینه ساز شرایط برای برقراری نظام جمهوری اسلامی که در آن ولایت فقیه و نظام جمهوریت تواما مطرح می باشد، واکاوی و بازنمایی گردیده است.

در بخش سوم به منظور تطبیق ماهوی حقوقی و فقهی دو نظام سلطنت مشروطه و جمهوری اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی با قانون اساسی مشروطه و متمم آن و برخی قوانین بالنسبه مهم عادی هر دو نظام مانند قوانین مربوط به خانواده هسته ای به طور مختصر و مفید مورد واکاوی، بازنمایی، تطبیق و احیانا نقد واقع شده است.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: