كتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» منتشر شد

1394/7/19 ۱۲:۳۷

كتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» منتشر شد

كتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» اثر غلامحسین محرمی، محقق پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

 

 

كتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» اثر غلامحسین محرمی، محقق پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

  به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، این پژوهش، نتيجه تلاش علمي غلامحسین محرمی است كه در گروه تاریخ و تمدن پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی  پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سامان يافته است.

پژوهش حاضر تلاشي است در راستاي تبيين پيشينه تفکر شيعه درباره امامت و پيشينه تاريخي واژه شيعه و واژه‌هاي هم­مفهوم آن، بيان عقيده پيکره اصلي شيعه درباره امامت و تفاوت آن با تفکر شاخه‌ها و فرقه‌هاي جداشده از آن و جلوه‌هاي اين تفکر در زمان‌هاي مختلف. در اين تحقيق تأکيد شده که آغاز تفکر شيعه درباره امامت مربوط به عصر پيامب(ص) است و نخستين کسانی که اين عقيده را داشتند، اصحاب آن حضرت بودند.

این تحقیق شامل چهار فصل به شرح زیر است:

فصل اول: مفاهیم و منابع (در مورد شیعه، امامیه، اثنی عشریه ...)

فصل دوم: ادوار تاریخی شیعه امامیه

فصل سوم: مبانی روایی شیعه امامیه اثنی عشریه

فصل چهارم: شیعه اثنی عشریه، استمرار تفکر امامیه

در بخشی از مقدمه نویسنده می‌خوانیم:

 شيعه اماميه اثني­عشريه ـ معتقدان به دوازده امام ـ که يکي از دو گروه بزرگ مسلمانان در جهان به شمار مي‌روند، معتقدند همان فرقه ناجيه ـ مورد اشاره در حديث نبوي هفتاد و سه فرقه اند؛ زيرا به اعتراف مخالفانشان، رسول خدا(ص) شيعه امير مؤمنان را رستگاران روز قيامت خوانده و اهل نجات شمرده است.

مصداق شيعه در سخنان پيامبر(ص) نمي‌تواند گروهي جز شيعيان باشد که بعدها اماميه اثني­عشريه ناميده شدند. آنان که دنباله‌رو اسلامشان­اند، از عصر پيامبر(ص) شيعه علي(ع) ناميده مي‌شدند؛ هرچند افزوده­شدن واژه اماميه به سبب تأکيد بر مقام معنوي ائمه، افزون­بر جايگاه صرف سياسي و واژه اثني­عشريه به دليل عينيت­يافتن اعتقاد به دوازده امام بوده است.

از سوي ديگر، منتسبان به شيعه اماميه اثني­عشريه تنها گروهي هستند که براي گمراه­نشدن از صراط مستقيم، در کنار قرآن به عترت پيامبر(ص) يکي از دو ميراث گرانبهاي باقي‌مانده از ايشان ـ تمسک جسته‌اند و ايمان به سخن پيامبر(ص) را مبني بر جدانشدن عترت و قرآن از هم، براي هدايت مردم، در مقام عمل نيز به اثبات رسانده‌اند.

تنها آنان عترت پيامبر(ص) را مراجع علمي و فقهي مي‌دانند و اگر شيعه اماميه اثني­عشريه نبود، به واقع، گروهي نبود که در کنار قرآن، به عترت نيز چنگ زند و به فرمايش پيامبر(ص) عمل کند. در واقع، اگر اعتقاد آنان درباره امامان دوازده­گانة معصومشان نبود، مصداق عترتي که از قرآن جدا نمي‌شود، تا در حوض بر پيامبر وارد شود، شناخته نمي‌شد و اين حديث پيامبر(ص) مفهوم روشني نمي‌يافت.

دوازده امامِ شيعه اماميه اثني­عشريه در ميان مسلمانان، تنها کساني هستند که مي­توان درباره آنها گفت دين بدون شناختشان ناقص و مردن، مرگ جاهلي خواهد بود؛ زيرا به تصريح قرآن، با اعلام رسمي امامت، دين تکميل و نعمت تمام شده است.

باز به اعتراف مخالفان، پيشوايان معصوم شيعه اماميه اثني‌عشريه تنها مصداق‌هاي صحيح دوازده خليفه‌اي هستند که پيامبر از آمدنشان خبر داده و فرموده که دين با وجود آنها استوار خواهد بود. شيعيان امامي بر اساس احاديثي از پيامبر(ص)، پيش از تولد بيشتر امامان، نام‌ها و ويژگي­هاي آنان را مي‌دانسته، اين دانش را نسل به نسل به يکديگر انتقال داده­اند؛ به­طوري­که بعدها در کتاب‌هاي مهم حديثي ثبت شده است.

كتاب «بررسی تاریخی تفکر شیعه اثنی عشریه» به قلم غلامحسین محرمی  با قیمت  15000 تومان در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: