«آینده قدرت»؛ تحول وجوه قدرت در قرن حاضر

1392/8/27 ۱۲:۰۲

«آینده قدرت»؛ تحول وجوه قدرت در قرن حاضر

کتاب «آینده قدرت» بر تحولات و دگرگونی‌های قدرت در عصر جدید تمرکز دارد. نگارنده در این کتاب می‌کوشد تا به مقایسه تعاریف قدرت در گذشته با معنای امروزی آن بپردازد و تفاوت‌های آن را مشخص کند. به نظر می‌رسد «جوزف نای» بر اساس خوانش و تعاریف پیشین، موضوع قدرت به معنای حفظ مستعمرات، مساله تجارت و امر اقتصادی، جمعیت و جغرافیای سیاسی کشورها، صنعت و میزان دسترسی دولت‌ها به تسلیحات نظامی را نقد و بررسی می‌کند.

 

 

کتاب «آینده قدرت» بر تحولات و دگرگونی‌های قدرت در عصر جدید تمرکز دارد. نگارنده در این کتاب می‌کوشد تا به مقایسه تعاریف قدرت در گذشته با معنای امروزی آن بپردازد و تفاوت‌های آن را مشخص کند. به نظر می‌رسد «جوزف نای» بر اساس خوانش و تعاریف پیشین، موضوع قدرت به معنای حفظ مستعمرات، مساله تجارت و امر اقتصادی، جمعیت و جغرافیای سیاسی کشورها، صنعت و میزان دسترسی دولت‌ها به تسلیحات نظامی را نقد و بررسی می‌کند. اما از سویی دیگر با وجود اثرگذاربودن عوامل یادشده، کشورهای قدرتمندی حضور دارند که به قدرت هوشمند یعنی تلفیقی از قدرت نرم و سخت مجهز و مسلح هستند و از تکنولوژی‌های جدید به‌ویژه نقش و جایگاه رسانه بیشترین استفاده را برای اهداف و مقاصد خود دارند. نویسنده در این کتاب در تلاش است مشکلاتی که بر سر راه تبدیل منابع قدرت به راهبردهایی زاینده نتایج دلخواه است را نشان دهد. مشکلاتی نظیر «زیاده‌خواهی در مسیر دستیابی به اهداف جهانی و کندروی در بسیج منابع داخلی» و اینکه توازن میان این دو چگونه ممکن است؟ «تحول وجوه گوناگون قدرت در قرن حاضر چگونه است و این تحول چه نقشی در تعریف و توصیف راهبردی دارد؟ در عصر اینترنت چه بر سر قدرت آمریکا، یا قدرت چین، یا قدرت بازیگرانی غیر از دولت‌ها خواهد آمد؟» از این‌رو نمی‌توان انکار کرد که هچ فصل‌الخطابی در رابطه با مفهوم جدل‌برانگیز قدرت وجود ندارد، هرچند هیچ گریزی از سخن گفتن درباره آن هم نیست.

یکی از مسایل مهمی که نویسنده در این کتاب به آن می‌پردازد «قدرت هوشمند» است. خوانش قرن بیست‌و‌یکمی قدرت هوشمند، در شرایط نوپدید پراکندگی قدرت و خیزش دیگران، نه بیشینه‌سازی قدرت یا تداوم سلطه بلکه جستن راه‌هایی برای ترکیب منابع در فرآیند تبدیل آنها به راهبردهای موفق و راهگشاست. نای قدرت هوشمند را ترکیبی از قدرت سخت زور و تطمیع با قدرت نرم جذب و ترغیب تعریف می‌کند. او قدرت هوشمند را برای اشاره به ترکیبی از قدرت نرم و قدرت سخت و تبدیل آن به راهبردهای موفق به‌کار می‌برد.

این کتاب در سه بخش تنظیم شده است که نویسنده در بخش نخست با عنوان «انواع قدرت» به چیستی قدرت در امور جهانی، قدرت نظامی، قدرت اقتصادی و قدرت نرم می‌پردازد. در بخش دوم با عنوان «جابه‌جایی‌های قدرت: پراکندگی و گذار» به پراکندگی قدرت سایبری، گذار قدرت و مسایل فرود آمریکا پرداخته است و در فصل آخر با عنوان «سیاست» به مساله قدرت هوشمند می‌پردازد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: