ابن‌سینا محورآثار پزشکی جهان

1392/8/21 ۰۹:۵۰

ابن‌سینا محورآثار پزشکی جهان

در میان سازندگان تاریخ علوم و معماران کاخ تمدن اسلامی، ابن سینا از چهره‌های آنچنان درخشان و معروف است که او را به واسطه دانایی و احاطه‌اش بر بیشتر رشته‌های علوم، به ویژه فلسفه و منطق و پزشکی و نجوم و ریاضیات و علوم طبیعی، به منزله دایرة‌المعارف زنده و گویای عصری که در آن زندگی کرده است، دانسته‌اند.

 

 

 

 

ابن‌سینا محورآثار پزشکی جهان

محمدتقی سرمدی، ناصر پویان

ناشر: سرمدی

چاپ اول: ۱۳۹۲

۴۵۶ص ـ ۲۴۰۰۰ تومان

در میان سازندگان تاریخ علوم و معماران کاخ تمدن اسلامی، ابن سینا از چهره‌های آنچنان درخشان و معروف است که او را به واسطه دانایی و احاطه‌اش بر بیشتر رشته‌های علوم، به ویژه فلسفه و منطق و پزشکی و نجوم و ریاضیات و علوم طبیعی، به منزله دایرة‌المعارف زنده و گویای عصری که در آن زندگی کرده است، دانسته‌اند و القابی نظیر: حجة‌الحق، شیخ‌الرئیس، نابغه شرق، استاد استادان و امیر پزشکان که از طرف نویسندگان و اهل نظر به او داده شده است، مبیّن جامعیت این حکیم فرزانه است.

 

کتابها و رسالات ابن‌سینا را در حدود ۲۳۸ مجلد نوشته‌اند. در حقیقت علم و هنری نیست که این پزشک و فیلسوف بزرگ درباره آن بحث نکرده و کتاب ننوشته باشد. اما با در نظر گرفتن اینکه بیشتر شهرت ابن‌سینا در طب و فلسفه است و کتابهای معروفش نیز کتاب قانون در طب و کتاب شفا در فلسفه است، مولفان در کتاب حاضر آنچه درباره این جهان طبیب و فیلسوف، نویسندگان و تاریخ‌نویسان در آثار خود آورده‌اند، قسمت‌هایی را برگزیده و بدون کوچکترین دخل و تصرفی نقل کرده‌اند.

 

این کتاب در ۲۰ فصل زیر سامان یافته است: ابوعلی سینا دایرة‌المعارف زنده، درمانهای افسانه‌ای بوعلی، اشعار فارسی، اشعار عربی، واژگان پارسی و نمونه خط ابن‌سینا، معاصران، شاگردان، اخلاق و صفات و مذهب ابن‌سینا، چند داستان درباره ابن‌سینا، بوعلی‌سینا در تاریخ تمدن ویل دورانت و تاریخ…، ابوعلی‌ سینا در تاریخ پزشکی ایران و …، ابوعلی سینا در تاریخ طب در ایران پس از اسلام، ابوعلی‌سینا و پزشکان نامی، تاریخ ادبیات ایران و چند کتاب دیگر، قانون در طب، شرحها و ترجمه قانون و دیگر آثار ابن‌سینا، گزیده‌هایی از درمانهای کتاب قانون در طب، زندگینامه، شخصیت علمی و سالشمار زندگانی ابن‌سینا، آثار ابن‌سینا، نگارش درباره ابن‌سینا و ترجمه و چاپ آثار وی، هزاره ابن‌سینا، جشنها، یادبودها و آرامگاه‌ وی، ابوعلی‌سینا در منابع خارجی، شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا تصویر، فهرست راهنمای آثار ابن‌سینا و نوشته‌ها و سخنرانیهای مربوط به وی، طبقه‌بندی آثار ابن‌سینا و کتابها و مقالاتی که درباره او نوشته شده.

 

جغرافیای تاریخی اهلم

تألیف: قوام‌الدین بینایی

ناشر: میرماه

چاپ اول: ۱۳۹۲

۶۴ ص ـ ۵۰۰۰ تومان

آبادی اهلم که در منابع تاریخی از آن با عناوین «الهم» و «عین‌الهم» به کرات سخن رفته است، حداقل حضوری هزار ساله در حوادث تاریخی مازندران دارد. اهلم امروزی یکی از آبادیهای بخش اهلم رستاق شمالی شهرستان محمودآباد است که دیگر نشانی از گذشته‌های پرشکوه خود ندارد و به همراه دیگر شهرهای تاریخی از یاد رفته همجوار خود، چون ناتل، کتی‌یا، تمیشان و ماهانه سر در بستر طبیعت زیبا و رو به زوال مازندران آرمیده و نگران آینده و در حسرت گذشته پرشکوه دیرین خود است. تنها یادگار دیرین نام اوست که به آبادیهای همجوار پیرامونی خود قسمت عنوان اهلم رستاق شمالی و اهلم رستاق جنوبی داده است و رودخانه‌ای که «اهلم رود» یا آلیش رود و آرش رود خوانده می‌شود، یادگاری از حماسه آرش پهلوان است که هستی خود را فدای گستردگی مرزهای ایران بزرگ کرده است.

 

مؤلف در اثر حاضر به جغرافیای تاریخی اهلم پرداخته است. «واکاوی یک اسطوره»، «بناها و آثار تاریخی رستاق»، «چرا اهلم از رونق و اعتبار افتاد؟»، «اهلم امروزی در یک نگاه» و «گنج اهلم» عناوین مطالب این کتاب را تشکیل می‌دهد.

 

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «از مجموع بررسی منابع متقدم تاریخی چنین برمی‌آید که اهلم حداقل از قرن دوم تا دهم هجری یعنی ظهور صفویان، به خصوص در عصر علویان یکی از شهرهای مهم طبرستان و موردتوجه حاکمان و مدعیان قدرت و گاه حاکم‌نشین بود. از این شهر مناطق پیرامونی را اداره می‌کردند؛ اما در منابع عصر صفوی تا دوران معاصر یعنی از قرن دهم به بعد نامی از اهلم در تحولات سیاسی، تاریخی و اقتصادی مازندران نیست و این شهر در سراشیبی سقوط قرار گرفت؛ تا اینکه تبدیل به روستایی شد که چندان مورداعتنا در تقسیمات جدید قرار نگرفت.»

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: