اعتدال یک اصل بنیادی ارسطویی است / سید یحیی یثربی

1392/8/7 ۱۲:۲۱

اعتدال یک اصل بنیادی ارسطویی است / سید یحیی یثربی

دبا : ارسطو به عنوان یک متفکر واقعیت­گرا، در جستجوی مبانی عینی بود تا بتواند جهان و حوادث آن را تفسیر کند. ارسطو روش انتزاعی افلاطون را که تفسیر جهان براساس مفاهیم انتزاعی و فرضیات ذهنی بود، نمی­پذیرفت. بلکه از روشی پیروی می کرد که آن را فوسیکوس می­نامید. یعنی روشی مبنی بر واقعیت­های جهان. او پیدایش پدیده ها را از عناصر چهارگانه براساس اعتدال، تفسیر می­کرد به این معنا که اگر اجتماع عناصر و ترکیب و امتزاج آن­ها متعادل و متناسب باشد، به نسبت میزان این اعتدال و تناسب، موجوداتی پدید می­آیند از مرکبات جمادی گرفته تا نبات و حیوان.

 

دبا : ارسطو به عنوان یک متفکر واقعیت­گرا، در جستجوی مبانی عینی بود تا بتواند جهان و حوادث آن را تفسیر کند. ارسطو روش انتزاعی افلاطون را  که تفسیر جهان براساس مفاهیم انتزاعی و فرضیات ذهنی بود، نمی­پذیرفت. بلکه از روشی پیروی می کرد  که آن را فوسیکوس  می­نامید. یعنی روشی مبنی بر واقعیت­های جهان. او پیدایش پدیده ها را از عناصر چهارگانه براساس اعتدال، تفسیر می­کرد به این معنا که اگر اجتماع عناصر و ترکیب و امتزاج آن­ها متعادل و متناسب باشد، به نسبت میزان این اعتدال و تناسب، موجوداتی پدید می­آیند از مرکبات جمادی گرفته تا نبات و حیوان.

و اگر این اعتدال آسیب یابد این پدیده­ها دچار انحلال و نابودی می­گردند. ارسطو طبیعت را دارای قوانینی می­دانست که ثابت و استوارند. او می­گفت: هرگز کار طبیعت، گزاف و بیهوده نیست. بلکه حساب و کتاب روشن و ثابتی دارد. چنان­که علوم تجربی جدید هم براین قوانین استوارند!

اعتدال در طب قدیم هم یک اصل اساسی بود که سلامت و  بیما­ری­­ها براساس اعتدال و عدم اعتدال عناصر و اخلاط و طبایع، تفسیر می­شدند.

ارسطو اعتدال را در اخلاق هم اساس قرار داد. از نظر وی اخلاق بر اعتدال استوار بود. شجاعت اعتدالی بود در میانه­ی  ترسویی و بی­باکی و همین­طور سخاوت ،عفت و حکمت همه براساس اعتدال تفسیر می­شدند. حکمای اسلام نیز اخلاق را براساس اعتدال تفسیر می­کردند.

اگرچه در جهان امروز این واژه را در قلمرو علوم تجربی و طب و غیره چندان جدی نمی­گیرند، اما در عرف مردم، هنوز هم آن را به کار می­برند. اعتدال امروزه در ز مینه­ی سیاست به معنای دقیق ارسطویی نیست. بلکه منظور از آن، تدبیر مبنی بر خرد و دانش و تجارب عینی از روابط و ضوابط حاکم بر حوادث داخلی و بین­المللی است.

بنابراین اعتدال در سیاست عبارت است از  رفتار براساس عقل و منطق و ملاحظات شرایط عینی کشور و جهان و پرهیز از تعصب و احساسات تند و رفتار برخاسته از جهل و جمود.

اعتدال در شعار رییس جمهور منتخب مردم، یعنی همین که کار من براساس عقل و دانش خواهد بود. یعنی تدبیر کشور را بر کارشناسی علمی و تخصص استوار خواهم ساخت و از جانب­داری­های غیرمنطقی و رفتارهای برخاسته از احساسات و تعصب و جهل و جمود پرهیز خواهم کرد.

 روش تدبیری براساس  علم و تخصص، در برابر روش تسخیری و خودخواهانه قرار دارد که اساس آن خودمحوری و غرور و جهل است.

در پایان نکته­ای را یادآور می­شوم و آن این­که اعتدال در حوزه­ی سیاست، با یک نفر، تحقق نمی یابد. زیرا سیاست از اشخاص و عوامل مختلف اثر می­پذیرد. بنابراین رییس جمهور محترم وقتی در تحقق اعتدال موفق خواهد بود که تمامی عوامل اثرگذار در این راستا هماهنگ شوند.

یعنی همه عوامل اثرگذاز در تدبیر امور داخلی و خارجی از عقل و منطق و دانش و تدبیر پیروی نموده از خودخواهی و اغراض شخصی و جناحی و غیره چشم بپوشند. و این را بدانند که همه ی ما وقتی سربلند و آسوده خواهیم بود که کشورمان درست اداره شود و اگر کشورمان، درست اداره نشود، همه­ی ما آسیب خواهیم دید.

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: