طنز در خارستان حکیم، نگاهی طنز به دوران قاجار

1394/4/30 ۱۱:۰۲

 طنز در خارستان حکیم، نگاهی طنز به دوران قاجار

کتاب طنز در خارستان حکیم که طنز نویسی در دوران قاجار را مورد بررسی قرار داده ، از سوی نشر سوره مهر روانه بازار شد. این کتاب نوشته محمدعلی علومی بوده که گزیده ای از طنزهای حکیم قاسمی کرمانی یکی از طنز نویسان برجسته کرمان در دوره قاجار را تدوین کرده است . علومی در این باره گفت: این طنزنویس دوران قاجار معلم محمدعلی شاه قاجار نیز بوده و بیشتر طنزهایی که وی می نویسد به نقد جامعه و آداب و رسوم آن می پردازد. وی با بیان اینکه حکیم قاسمی در کتاب خارستان گاهی افسانه های رایج در دوره خود را موضوع طنز قرار داده است، افزود: چنین رویکردی به فرهنگ مردم در مثنوی و دیگر آثار بزرگ ادبی دیده می شود و موضوع همه حکایت ها، مباحث اخلاقی و لزوم رعایت اخلاق است.


کتاب طنز در خارستان حکیم که طنز نویسی در دوران قاجار را مورد بررسی قرار داده ، از سوی نشر سوره مهر روانه بازار شد.
 این کتاب نوشته محمدعلی علومی بوده که گزیده ای از طنزهای حکیم قاسمی کرمانی یکی از طنز نویسان برجسته کرمان در دوره قاجار را تدوین کرده است .
علومی در این باره گفت: این طنزنویس دوران قاجار معلم محمدعلی شاه قاجار نیز بوده و بیشتر طنزهایی که وی می نویسد به نقد جامعه و آداب و رسوم آن می پردازد.
وی با بیان اینکه حکیم قاسمی در کتاب خارستان گاهی افسانه های رایج در دوره خود را موضوع طنز قرار داده است، افزود: چنین رویکردی به فرهنگ مردم در مثنوی و دیگر آثار بزرگ ادبی دیده می شود و موضوع همه حکایت ها، مباحث اخلاقی و لزوم رعایت اخلاق است.
نویسنده طنز در خارستان حکیم درباره شیوه طنز نویسی حکیم قاسمی کرمانی اظهار داشت: وی برخلاف طنزنویسانی مانند دهخدا که نسل بعد از وی بودند و بیشتر به مضامین سیاسی می پرداختند، به مسائل اجتماعی می پرداخت.
به گفته علومی ،حکیم قاسمی کرمانی یکی از طنزنویسان اواخر دوره قاجار بود که متاسفانه بعد از انقلاب مشروطه و دوران پهلوی چندان به وی پرداخته نشد. تنها به همت ایرج افشار که بعدها مجموعه آثار وی بدون تعلیقات منتشر شد.
ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: