کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی

1394/3/31 ۱۳:۰۶

کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی

«کتاب و کتاب‌شناسی در نوشته‌های حبیب یغمائی» به کوشش سیدعلی آل داوود منتشر شد. این کتاب برگزیده نوشته‌ها، مقالات و خاطره‌های شادروان استاد حبیب یغمائی است که درباره کتاب و کتابخانه‌ها، بانیان و واقفان کتابخانه‌های عمومی، کتاب‌دوستان، کتاب‌فروشان و چاپخانه‌داران منتشر شده و دربرگیرنده مطالبی از حدود سال 1300 تا مدتی پیش از درگذشت وی در سال 1363 هجری شمسی است.

 

«کتاب و کتاب‌شناسی در نوشته‌های حبیب یغمائی» به کوشش سیدعلی آل داوود منتشر شد.

این کتاب برگزیده نوشته‌ها، مقالات و خاطره‌های شادروان استاد حبیب یغمائی است که درباره کتاب و کتابخانه‌ها، بانیان و واقفان کتابخانه‌های عمومی، کتاب‌دوستان، کتاب‌فروشان و چاپخانه‌داران منتشر شده و دربرگیرنده مطالبی از حدود سال 1300 تا مدتی پیش از درگذشت وی در سال 1363 هجری شمسی است.

حبیب یغمائی، محقق ادبی، روزنامه نگار و شاعر ایرانی است که سال 1280 شمسی در خور ناحیه جندق از بخش خور و بیابانک متولد شد و در سال 1363 هجری شمسی از دنیا رفت.

وی در زمینه تالیف و تصحیح، کتاب هایی مانند «جغرافیای جندق و بیابانک»، «نمونه نظم و نثر فارسی»، «غزلیات سعدی» و «ترجمه تفسیر طبری» را در کارنامه خود دارد و «کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی» در چهار بخش به کارنامه کاری او می پردازد.

بخش اول کتاب، «گزیده نوشته ها درباره کتاب شناسان و کتاب دوستان» و حاوی 24 مطلب است که گزیده نوشته هایی درباره افرادی مانند «حاج محمدحسین اقبال»، «حاج مخبر السلطنه هدایت»، «سعید نفیسی»، و «ملک الشعراء بهار» را شامل می شود.

بخش دوم با عنوان «کتاب شناسی و کتابخانه»، 26 مقاله و نوشته کوتاه و بلند درباره کتاب هایی مانند «ترجمه تفسیر طبری»، «شاهنامه فردوسی»، «خمسه نظامی» و «کلیات سعدی» است.

بخش سوم با عنوان «نقد و بررسی کتاب» به 51 مقاله در نقد و بررسی و تقریظ کتاب های منتشر شده از دهه 20 تا دهه 50 شمسی اختصاص دارد. «داستان فریدون از شاهنامه فردوسی»، «همای و همایون»، «مفاتیح العلوم»، «وامق و عذرای عنصری» و «کلیله و دمنه» برخی از این مطالب را تشکیل می دهد.

فصل چهارم نیز با عنوان «معرفی و نقد کتاب، گوناگون و کوتاه» ادامه بخش قبلی به شمار می رود و دربرگیرنده مطالبی مانند «اسکندرنامه»، «بیژن و منیژه»، «گلشن راز» و «قند پارسی» است.

سیدعلی آل داوود در بخش هایی از مقدمه کتاب چنین گفته است:«یادآوری این نکته ضروری است که خاطرات و نوشته های مذکور تا قبل از شروع انتشار مجله یغما (فروردین 1327 ش) در نشریات دیگر چاپ و یا در قالب گفتارهای رادیویی و سخنرانی ارائه شده است. اما باید تصریح کرد اکثر نوشته های مربوط به نقد کتاب چنانکه در حواشی و ذیل صفحات به آن اشاره شده در مجله یغما به طبع رسیده، زیرا روال کار مجله اینگونه بود که درباره همه کتاب ها و نشریاتی که به دفتر مجله می رسید اظهار نظری ولو به طور مختصر صورت گرفته و در شماره بعد به چاپ می رسید...»

«کتاب و کتاب شناسی در نوشته های حبیب یغمائی» توسط سید علی آل داوود و انتشارات خانه کتاب در 348 صفحه و با قیمت 15هزار به چاپ رسیده است.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: