«دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» بررسی می‌شود

1394/3/10 ۱۱:۱۳

«دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» بررسی می‌شود

کتاب «دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» عصر یکشنبه در نشست انجمن علمی- دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس بررسی می‌شود. میزگرد «روش‌شناسی فوکو و مطالعات ایران» به کوشش انجمن علمی- دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و انجمن علوم سیاسی ایران یکشنبه دهم خردادماه برگزار می‌شود.

کتاب «دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» عصر یکشنبه در نشست انجمن علمی- دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس بررسی می‌شود.

 میزگرد «روش‌شناسی فوکو و مطالعات ایران» به کوشش انجمن علمی- دانشجویی علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و انجمن علوم سیاسی ایران یکشنبه دهم خردادماه برگزار می‌شود.

در این برنامه که با حضور دکتر عباس منوچهری، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود، دکتر علی صادقی، استاد مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن با موضوع «گسست‌های نظام حقیقت در تاریخ ایران» و دکتر علی اردستانی، عضو هیات علمی دانشگاه سمنان با موضوع «نقد روش‌شناسی کتاب دانش، قدرت و مشروعیت، نوشته دکتر داود فیرحی» سخنرانی خواهند کرد.

الگویی از تحلیل گفتمانی که در کتاب «دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» به‌کار رفته است، نصّ دینی را همواره در مرکز دایره فرهنگ سیاسی مسلمانان قرار می‌دهد و آن‌گاه با توجه به ساخت و روابط قدرت در جهان اسلام به تحلیل دانش سیاسی و سازوکارهای اقتداری آن در تمدن اسلامی اقدام می‌کند. نصوص دینی در جوامع اسلامی متن پایه و مولدی است که تمام یا بیشتر گونه‌های متون و اندیشه سیاسی را، که فرهنگ ما انباشته از آن‌ها است، زاده و پرداخته است. اما، چرا از بین امکان‌های مختلف تنها وجه اقتداری این نصوص به عقلانیت پایه تاریخ ما بدل شده است؟ چرا چنین است؟ این نظریه‌های اقتدارگرا از کجا آمده‌اند؟ چگونه تدوین شده‌اند؟ چگونه عمل کرده و می‌کنند؟ و چه نقش و سلطه‌ای در زندگی و اکنون ما دارند؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که کتاب به آن‌ها می‌پردازد.

«دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» را نشر نی در ۳۷۶ صفحه و به بهای 148‌ هزار ریال منتشر کرده است.

«میزگرد روش‌شناسی فوکو و مطالعات ایران» فردا، (یکشنبه 10 خرداد) از ساعت 17 تا  19 در محل انجمن علوم سیاسی ایران برپا می‌شود.

انجمن علوم سیاسی ایران در خیابان لبافی‌نژاد، بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، نبش کوچه انوری، شماره یک واقع است.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: