«فصلنامه فرهنگ مردم» شمیران قدیم را روایت می‌کند

1392/6/10 ۱۱:۱۴

 «فصلنامه فرهنگ مردم» شمیران قدیم را روایت می‌کند

شماره‌های ۴۵ و ۴۶ «فصلنامه فرهنگ مردم» ویژه‌نامه شمیران به‌مناسبت یکصدمین زادروز استاد منوچهر ستوده منتشر شد.«فصلنامه فرهنگ مردم» ویژه بهار و تابستان ۱۳۹۲، ویژه‌نامه شمیران به صاحب‌امتیازی، مدیرمسوولی و سردبیری سید احمد وکیلیان، پژوهشگر فرهنگ مردم در ۲۲۱ صفحه منتشر و راهی بازار کتاب شده است. این فصلنامه با مقاله‌هایی به پیشینه، جغرافیای تاریخی، گویش و زبانزدها و همچنین مقایسه دیروز و امروز این منطقه از تهران پرداخته است.


شماره‌های ۴۵ و ۴۶ «فصلنامه فرهنگ مردم» ویژه‌نامه شمیران به‌مناسبت یکصدمین زادروز استاد منوچهر ستوده منتشر شد.«فصلنامه فرهنگ مردم» ویژه بهار و تابستان ۱۳۹۲، ویژه‌نامه شمیران به صاحب‌امتیازی، مدیرمسوولی و سردبیری سید احمد وکیلیان، پژوهشگر فرهنگ مردم در ۲۲۱ صفحه منتشر و راهی بازار کتاب شده است.
این فصلنامه با مقاله‌هایی به پیشینه، جغرافیای تاریخی، گویش و زبانزدها و همچنین مقایسه دیروز و امروز این منطقه از تهران پرداخته است.
این شماره به مسائلی چون «جغرافیای تاریخی و فرهنگی شمیران»، «شمیران دیروز، بلعیده شده تهران امروز»، «شمیران، قصرها و باغ‌ها»، «امامزاده‌های شمیران»، «گویش تجریشی»، «زبانزدهای شمیرانی» و «لغتنامه دهخدا، از بهارستان تا بهبودستان» پرداخته است.
«نظری به جغرافیا تاریخی و فرهنگی ایران» نوشته ناصر تکمیل‌همایون آغازکننده مقاله‌های این شماره است. «شمیران، قصرها و باغ‌ها» به‌قلم سارا فرسیو، «مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران» اثر سیدضیاء‌الدین آل‌داوود و «امامزاده صالح» به‌همت سیداحمد وکیلیان و «امامزاده قاسم» برگرفته از اسناد آثار و مفاخر فرهنگی و دینی دیگر مقاله‌های این بخش به‌شمار می‌روند.
دلاور بزرگ‌نیا در مقاله «باغ موزه هنر ایرانی» به کوشک‌ها و عمارت‌های شمیران پرداخته است. علی همدانی «تاریخچه محله تهرانپارس» را بررسی کرده و عطیه عصارپور «شمیران در سفرنامه‌ها» را پیگیری کرده است. «گذر و نظری بر زندگینامه دکتر منوچهر ستوده» و «گرامیداشت یکصدمین سال تولد دکتر منوچهر ستوده» دو نوشته درباره این استاد ارزشمند و به‌ مناسبت یکصد سالگی وی هستند.
«موقوفات افشار» به‌قلم خسرو افشار به موقوفاتی می‌پردازد که در باغ فردوس شمیران است. «از بهارستان تا بهبودستان» نوشته غلامرضا ستوده به هسته اولیه لغتنامه دهخدا از زمان جنگ جهانی در تبعیدگاه دهخدا در بختیاری اشاره می‌کند و می‌نویسد: «تدوین لغتنامه از بهارستان در سال ۱۳۵۴ به بهبودستان باغ فردوس که بخشی از موقوفات افشار است، ادامه یافت و لغتنامه در ۹ جلد ۷۰۰ صفحه‌ای به‌چاپ رسید.»
«موسسه لغتنامه دهخدا» به‌قلم پگاه خدیش مقاله پایانی این شماره از «فصلنامه فرهنگ مردم» است. «یادی از درگذشتگان» این شماره به داریوش صفوت، استاد بزرگ موسیقی اصیل ایرانی، استاد جلیل شهناز و صادق همایونی و دیگر درگذشتگان پرداخته است. «کتابخانه فرهنگ مردم» نیز به معرفی برخی کتاب‌هایی که در حوزه شمیران‌پژوهی نوشته شده‌، می‌پردازد.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: