مجسمه های مکتب سقاخانه

1392/4/29 ۱۲:۵۵

مجسمه های مکتب سقاخانه

احسان آقایی مسئول موزه هنرهای معاصر تهران اعلام کرد: مجموعه ایی از آثار هنرمندان مکتب سقاخانه در تابستان امسال بر دیوار گالری های موزه هنرهای معاصر خواهد رفت.از جمله آثار- فرامرز پیلارام - منصور قندریز- پرویز تناولی -حسین زنده رودی- پرویز کلانتری و مسعود عربشاهی .

 

 

 

 

 

 


احسان آقایی مسئول موزه هنرهای معاصر تهران اعلام کرد: مجموعه ایی از آثار هنرمندان مکتب سقاخانه در تابستان امسال بر دیوار گالری های موزه هنرهای معاصر خواهد رفت.از جمله آثار- فرامرز پیلارام - منصور قندریز- پرویز تناولی -حسین زنده رودی- پرویز کلانتری و مسعود عربشاهی .

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. مجسمه شاعر ایستاده اثرپرویز تناولی از جمله آثار وی در زمینه شعر وعشق است. این گروه از آثار تناولی شاعرانی عاشق را به شکل نمادین بازنمایی می کند. بسیاری از این آثار با الهام از روایت ها عارفانه و عاشقانه ایرانی شکل گرفته است.

 

2.  شاعر تنها اثرپرویز تناولی ازمجموعه متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران.این اثر ازمهمترین مجسمه های تناولی محسوب می شود که به وضوح ایده های مکتب سقاخانه را نمایندگی می کند.

 

 3.  مجسمه "هیچ" ساخته پرویزتناولی. این مجموعه بزرگ ازآثارتناولی با نام هیچ نگاهی است انتزاعی به مفهوم هیچ که درعرفان ایرانی ریشه دارد. ویتنها هنرمند مجسمه ساز در نهضت سقاخانه قلمداد می شود.

 


  4. مجسمه عشاق ازجمله آثاری است که با بهره گیری از عناصر بصری و تزئینی هنرهای دستی در ایران بخصوص هنر فلزکاری بازگشت دوباره گروهی از هنرمندان به ریشه های هنرهای سنتی ایران را در دهه پنجاه  اعلام کردند.

 

 


   5. هیچ درقفس از جمله سری هیچ های تناولی است که با ادغام موضوعات مختلف با شکل و مفهوم هیچ فضایی انتزاعی و نیز عرفانی را در هنر ایران خلق کرد.

 


     6. تابلوهزار و صد رنگ اثر پرویز کلانتری. هنر کلانتری در نوع خود کاملا منحصر به فرد است. وی از جمله هنرمندان مکتب سقاخانه است که با استفاده از عناصر مادی و بصری معماری کویر ایران تصاویری بومی و منطقه ایی را به جهان معرفی می کند.

 

    7. تابلوی دیگری از مجموعه هزارو یک رنگ.کلانتری در این مجموعه با نگاهی به معماری کویری ایران نه تنها از چشم اندازهای مختلف و متنوع کویر بهره گرفته بلکه با بهره گیری از مواد و مصالح ساخت و ساز در کویر از جمله کاه گل  هر بیشترخود و مخاطب را به فضای کویری و ایرارنی نزدیک می کند.

 


   8. تابلوی دور و نزدیک. کلانتری دراین اثر با انتخاب کادری عریض و خالی گذاشتن بخش زیادی از آن سعی کرده است تا وسعت،سکوت، ارامش و خلوص  که ازویژگی های مهم کویراست را بازنمایی کند.

 


 9. بدون عنوان اثر منصور قند ریز. این هنرمند برجسته مکتب سقاخانه با بازگرداندن بسیاری از عناصربصری و فیگوراتیو هنرهایی چون نگارگری قابلیت ها و امکانات مغفول مانده هنرهای سنتی را به نمایش گذاشت.

 

 

 


  10. بدون عنوان اثر مسعود عربشاهی. وی از جمله هنرمندانی است که با نگاه به هنرهای سنتی ایرانی، عناصر مختلفی از این هنرها را وارد فضای انتزاعی کرده و ساختار و زیباشناسی جدیدی را همگام با هنر مدرن و آبستره به جهان معرفی نمود.

 

 11. دریای عشق اثر زندهیاد فرامرزپیلارام. وی ازجمله هنرمندان مکتب سقاخانه بودکه با بهره گیری عناصر خطاطی اسلامی و ایرانی دست به خلق اثاری بدیع و زیبا زد. آثار خط نقاشی پیلارام از مفهوم های ادبی خالی است. وی به مانند سایر هنرمندان سقاخانه صرفا به زیبایی بصری خطاطی توجه داشت.

 

     12. بدون عنوان اثر حسین زنده رودی. این هنرمند نیز موضوع خطاطی را به شکلی ویژه و شخصی مد نظر دارد. تکرار و استفاده عناصر خطاطی در فضای انتزاعی از جمله مهمترین ویژگی های آثار زنده رودی است.

 

 

  13.   بدون عنوان اثر حسین زنده رودی.در این اثر می توان جدا ساختن خطاطی از ادبیات را به خوبی مشاهده نمود.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: