برآمدن صفویان و بازسازی دولت فراگیر ملی

1392/4/27 ۰۶:۴۱

برآمدن صفویان و بازسازی دولت فراگیر ملی

کتاب «برآمدن صفویان و بازسازی دولت فراگیر ملی» با استفاده از منابع تاریخی و ارجاع به تاریخ نوشته‌های دوران صفوی تا دوران معاصر منتشر شد. نویسنده در این کتاب چگونگی به قدرت رسیدن صفویان در ایران را با «دیدی نو بر شناسایی تاریخ» تشریح کرده است.

کتاب «برآمدن صفویان و بازسازی دولت فراگیر ملی» با استفاده از منابع تاریخی و ارجاع به تاریخ نوشته‌های دوران صفوی تا دوران معاصر منتشر شد. نویسنده در این کتاب چگونگی به قدرت رسیدن صفویان در ایران را با «دیدی نو بر شناسایی تاریخ» تشریح کرده است.  کتاب «برآمدن صفویان و بازسازی دولت فراگیر ملی» به قلم هوشنگ طالع در هفت گفتار با عنوان‌های «پیدایی دولت عثمانی»، «برآمدن صفویان»، «خان گاه صفی»، «بازسازی دولت فراگیر ملی»، «تجاوز عثمانی به سرزمین‌های ایران»، «قراردادهای مرزی ایران و عثمانی (دوران عثمانی)»، «شاه‌عباس بزرگ؛ ایران در چکاد نیرومندی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی»، به چگونگی روی کار آمدن صفویان و رویارویی‌هایی که با عثمانیان داشتند و در نتیجه اتفاقاتی که به تشکیل دولتی فراگیر در ایران منجر شد، اشاره می‌کند.  در بخشی از کتاب آمده است: «با فروپاشی امپراتوری روم شرقی و شکل‌گیری حکومت عثمانی در غرب ایران‌زمین، پدیده نوینی در کنار مرزهای باختری ایران سر برآورد. سیاست وجودی و ادامه حیات حکومت مزبور، بر پایه تجاوز و گسترش ارضی نهاده شده بود.
 حکومت عثمانی بیش از سه سده در حال تجاوز به سرزمین ایرانیان و نبرد با ملت ایران و دولت‌های این سرزمین بود.» برخی گفتارهای کتاب بخش‌بندی شده‌اند. گفتار دوم کتاب «برآمدن صفویان» را در دو بخش «از شیخ صفی تا شیخ جنید» و «از سلطان جنید تا شاه اسماعیل» بررسی می‌کند. «خان گاه صفی» نیز دربردارنده دو بخش «پایگاه اجتماعی و پیروان خان گاه صفی» و «تور و ترک، توران و ترکان» است. گفتار ششم کتاب، بخش‌های «نخستین قرارداد مرزی (در غرب ایران‌زمین)»، «صلح آماسیه»، «جنگ‌های ۲۰ ساله (سرآغاز تجزیه بخش‌هایی در غرب ایران‌زمین)» و «از قرارداد آماسیه تا قرارداد زهاب» را شامل می‌شود. گفتار هفتم کتاب ۱۱ بخش عمده دارد که هر کدام زیرعنوان‌های دیگری دارند. چاپ نخست کتاب «برآمدن صفویان و بازسازی دولت فراگیر ملی» به قلم هوشنگ طالع در ۲۰۶ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و بهای ۶۵۰۰ تومان از سوی انتشارات سمرقند راهی بازار کتاب شده است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: