روی دریا فقط یک قایق کاغذی

1392/4/25 ۱۴:۵۹

روی دریا فقط یک قایق کاغذی

مجموعه دیگری از شعر‌های احمدرضا احمدی با نام «روی دریا فقط یک قایق کاغذی مانده است» از سوی نشر نیکا به چاپ رسیده است.


مجموعه دیگری از شعر‌های احمدرضا احمدی با نام «روی دریا فقط یک قایق کاغذی مانده است» از سوی نشر نیکا به چاپ رسیده است.
این مجموعه در برگیرنده 60 شعر از تازه‌ترین سروده‌های این شاعر پیشکسوت است و  «تا این دریا»، «سه پنجره»، «هر گل در حافظه ما»، «بر عمر بوته‌ها»، «فقط از گندمزارها»، «روزی این مدادها»، «پایان روز جمعه»، «در این راهروی بی ‌انتها»،‌ «میوه‌های کال را دوست داشتیم» و ... بخشی از اشعار این مجموعه است.
این مجموعه شعر پس از دوره 7 ‌جلدی «دفتر‌های واپسین» از سوی این نشر منتشر شده است. عنوان دفتر‌های واپسین «دفتر اول؛ به رنگ آبی»، «دفتر دوم؛ به رنگ پرتقالی»، «دفتر سوم؛ به رنگ زرد»، «دفتر چهارم؛ به رنگ سبز»، «دفتر پنجم؛ به رنگ آبی آسمان»، «دفتر ششم؛ به رنگ آبی دریا» و «دفتر هفتم؛ به رنگ آبی نیلی» است.

در شعری از این مجموع آمده است:
از آن صدف تا این دریا
از این دریا تا این عکس
که در آلبوم کدر شده است
راهی نیست
فقط باید صبور بود
تا آواز این مرغ دریایی
به پایان برسد
تا
ما یاد همه‌ی کافه‌های جوانی را
به دریا بریزیم
دست‌های ما
خالی است.

در روز‌های پایانی سال گذشته، جلد چهارم «نمایشنامه‌های شاعر» از احمدرضا احمدی منتشر شد. این اثر در ادامه نمایشنامه‌های اوست که با عنوان «نمایشنامه‌های شاعر 4؛ نیمکت آبی‌رنگ در انتهای دریا و ضیافتی مجلل» از سوی نشر قطره به چاپ رسیده است.
احمدرضا احمدی متولد 30 اردیبهشت 1319 در کرمان است. وی در سال 1343 به همراه نادر ابراهیمی، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی و جمعی دیگر از نویسندگان و شاعران، گروه ادبی «طرفه» را با هدف دفاع از هنر موج نو تاسیس کرد. انتشار دو شماره مجله طرفه و تعدادی کتاب در زمینه شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه است.

احمدی در مهر ماه سال 1349 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد. تا سال 1358 در سمت مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار ماند و از سال 1358 تا زمان بازنشستگی یعنی سال 1373 در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود.
آشنایی او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیما دستمایه‌ای شد تا حرکتی کاملا متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. از بیست سالگی به طور جدی به سرودن شعر پرداخت . نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «طرح» در سال 1340 منتشر کرد. همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد.
در سال 1385 احمدی به عنوان شاعر برگزیده پنجمین دوره اهدای جایزه شعر بیژن جلالی انتخاب شد. وی در سال 1388 نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن شد.

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: