نگاهی به خاطرات عنایت‌الله رضا

1392/2/20 ۲۱:۴۳

نگاهی به خاطرات عنایت‌الله رضا

عنایت‌الله رضا نیز یکی از این انشعابیون است با کوله‌باری از رنجش و گزش. او در اوایل این قرن و در خانواده‌ای میانه‌حال بالید و چون دیگر همگنان که سری در تفکر داشتند، در دهه پرشر و شور 1320 به حزب توده ایران گرایش یافت.

مزدک دانشور : فیلسوفی غربی روزگاری گفته بود که «فلسفه غرب را نمی‌توان آغازید مگر آنکه ابتدا به ساکن، تکلیفت را با مارکس و نیچه معلوم کنی.»

به زبان دیگر این دو فیلسوف چنان اثری در فلسفه دارند و چنان ژرف به هستی و آگاهی نگریسته‌اند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و بدون پاسخ دادن به سوالات اساسی آنها یا به دیده نگرفتن انتقادات آنها از جهان برون و درون، راهی نو آغازید.

شاید بی‌اندکی فروتنی بتوان این سخن را تعمیم داد به تاریخ معاصر و حزب توده ایران و گفت که تاریخ معاصر ایران را نمی‌توان بدون پرداختن به حزب توده و تعیین موضع نسبت به آن به‌تمامی ادراک کرد. حزب توده با 70 سال سابقه و پیشینه کمونیستی - کارگری‌اش تقریبا در نیمه اول این قرن حضوری بی‌بدیل داشته و با امتدادش، خود بدل به سنتی خاص شده است.

این چپ منسجم با روشنفکران اندام‌واره و کوهی از ادبیات مولد، تشکیلات کارگری و گاه نظامی، زندانیانی که ربع‌قرن به پای آن ایستادند و کشتگانی که یادشان هنوز چشم‌ها را ‌تر می‌کند، اثری پایدار بر تاریخ ایران گذاشته است؛ تا آنجا که تنها حزبِ به‌واقع حزب می‌خوانندش و کسانی که روزگاری در آن، بخشی از عمر خود را گذرانده‌اند، دوری از آن یا میراثش را ناممکن می‌دانند
.

این حزب در تاریخ 70ساله خود انشعاب‌ها، جدایی‌ها و خیانت‌های بسیاری را به خود دیده و انسجام خود را تا اوایل دهه 60 با پاسخ دادن به این جدایی‌ها و انشعاب‌ها به نمایش گذاشته بود.
جریان تقی فداکار نماینده اصفهان، دکتر اپریم، نویسنده جزوه «چه باید کرد»، خلیل ملکی و انشعابیون نیروی سوم، مائوییست‌های سازمان انقلابی و افراد و گروه‌های دیگر در طول تاریخ این حزب از آن جدا شده و در دوری از آن نکات و اتهاماتی را مطرح کرده‌اند و در پاسخ نیز، پاسخ‌ها و اتهاماتی دریافت داشته‌اند. این روند جدایی و انشعاب و اتهامات منبعث از آن گاهی به مجادله‌هایی پر از تهمت و تلخی نیز گراییده است.

عنایت‌الله رضا نیز یکی از این انشعابیون است با کوله‌باری از رنجش و گزش.  او در اوایل این قرن و در خانواده‌ای میانه‌حال بالید و چون دیگر همگنان که سری در تفکر داشتند، در دهه پرشر و شور 1320 به حزب توده ایران گرایش یافت.

او از جمله افسرانی بود که از طرف حزب، مامور ورود به فرقه دموکرات آذربایجان شدند و بخشی از نیروهای مسلح آن را شکل داده و در نیروی هوایی آن خدمت کردند و پس از شکست فرقه به آذربایجان شوروی گریختند؛ جایی که فقر و مسکنت ناشی از جنگ‌جهانی دوم هنوز فراگیر بود و تمامی کشور از آوار خونین جنگ بنیان‌کن به‌آرامی سر بر می‌آورد.

 اولین شوک به عنایت‌الله رضا در اینجا وارد می‌شود. او که افسر بوده و از خانواده‌ای میانه‌حال برخاسته، منتظر ورود به بهشت عدن است که در آوار جنگ سر برمی‌آرد و تلخکامی‌ها و ناداری‌ها به‌شدت آزارش می‌دهد.

جدال درونی با فرقه دموکرات او را به مسکو می‌کشاند و در آنجا دوباره به حزب برمی‌گردد.اما نقد استالینیسم به جای آنکه او را در یافتن سوسیالیسمی انسانی یاری نماید، از تفکر اجتماعی‌ زده‌اش می‌کند و دیگر کار حزبی را برنمی‌تابد و شوق دیدار وطن او را به کنار آمدن با دستگاه شاه می‌کشاند.

پاسپورتی ایرانی را به مدد سرتیپ دادستان مسوول سازمان امنیت در اروپا و توصیه برادر ناتنی‌اش پروفسور فضل‌الله رضا - یکی از روسای دانشگاه تهران- به دست می‌آورد و به ایران برمی‌گردد تا در کتابخانه سلطنتی به کار مشغول شود. در دهه 50 و در اوج نخوت شاه و مبارزه چریکی، او رفقای سابقش را تخطئه می‌کند که چرا تخم بدگمانی را در دل سلطان کاشته و راه آشتی را انتخاب نکرده‌اند.

انقلاب را چون دیگر همگنانش، پرویز نیکخواه و کوروش لاشایی، با حیرت نظاره می‌کند و برای در امان ماندن از تندباد حوادث، سر فرود می‌آورد و به کار پژوهش و ترجمه می‌پردازد تا نیروهای انقلابی در جدالی سرنوشت‌ساز، سرنوشت او را تعیین نکنند... پژوهش وادی کم‌خطری بوده و هست.

سرگذشت عنایت‌الله رضا، اما، در خود بسیاری از زمینه‌ها و زمانه‌های جامعه ایرانی را به نمایش می‌گذارد و ما را به درک بهتر از جامعه‌ای در حال‌گذار رهنمون می‌شود؛ جامعه‌ای با انسان‌های خاص خودش که هریک چون مشتی از خروار، جامعه و جایگاه خود را در سخنانشان بازتاب می‌دهند
... .

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: