فراخوان همایش «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی» منتشر شد

1402/12/16 ۱۵:۰۸

فراخوان همایش «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی» منتشر شد

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: همایش ابوالقاسم فردوسی در سال ۱۴۰۳ بر کارکردهای فرهنگی تمدنی شاهنامه، ادبیات حماسی، فرهنگ و هنر حماسی و نقشی که حماسه به طور عام و شاهنامه به طور خاص در هزار سال گذشته در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و به طور خاص فرهنگ بشری ایفا کرده، متمرکز شده است.

فرزاد قائمی در خصوص فراخوان بزرگداشت همایش حکیم ابوالقاسم فردوسی که با محوریت «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی» برگزار می‌شود، اظهار کرد: همایش ابوالقاسم فردوسی در طول ۲۶ سال گذشته همواره در مشهد و با توجه به شرایطی که وجود داشت برگزار شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز همایش ابوالقاسم فردوسی با عنوان «بازشناسی نقش شاهنامه در هویت ملی» برگزار شد که ۴۰ سخنران داشت و خروجی این همایش ۴ جلد از مجموعه مقالاتی بود که اخیرا به صورت مشترک توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، انجمن آثار و مفاخر کشور و انتشارات هنر حماسی مشهد به چاپ رسید.

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: اردیبهشت سال ۱۴۰۳ این همایش با محوریت «بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی» برگزار خواهد شد که در واقع ادامه همایش سال ۱۴۰۲ است.

وی عنوان کرد: همایش سال آینده به جهت اجرایی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد، اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، شهرداری مشهد، پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور و انجمن آثار و مفاخر کشور برگزار می‌شود. همچنین از حیث علمی با تایید و همراهی قطب علمی شاهنامه فردوسی، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی و چند نهاد علمی دیگر برگزار می‌شود.

قائمی با بیان اینکه این همایش قرار است در روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در مشهد، توس و تهران برگزار شود، تصریح کرد: ما در کمیته علمی همایش فردوسی سال آینده پذیرای مقالات و چکیده مقالات پژوهشگران هستیم و این مقالات داوری خواهد شد و پس از داوری به صورت مجلات علمی پژوهشی، مجموعه مقالات همایش و یا ارائه سخنرانی پذیرفته و چاپ خواهند شد.

وی در خصوص محورهای همایش فردوسی در سال ۱۴۰۳، خاطرنشان کرد: در حقیقت این همایش بر کارکردهای فرهنگی تمدنی شاهنامه، ادبیات حماسی، فرهنگ و هنر حماسی و نقشی که حماسه به طور عام و شاهنامه به طور خاص در هزار سال گذشته در شکل‌گیری فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و به طور خاص فرهنگ بشری ایفا کرده، متمرکز شده است.

عضو هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: بنابراین شاهنامه به طور خاص حماسه و به طور عام یکی از بخش‌های مهم فرهنگ و تمدن بشر در گونه‌های مختلف است، به همین دلیل قصد داریم از پژوهشگران دعوت به عمل آوریم تا نقش‌ها و کارکردهای فرهنگی و تمدنی شاهنامه نسبت به هنرهای متفاوت، علوم انسانی مختلف و ظرفیت‌های فرهنگی واکاوی‌های خود را در همایش ارائه کنند.

قائمی با اشاره به اینکه محور همایش سال ۱۴۰۳ مانند امسال ادبی نیست و تلفیقی است، افزود: از پژوهشگران علوم انسانی و هنر دعوت به عمل می‌آوریم تا در موضوعات همایش تامل و تاملات خود را با جامعه علمی و فرهنگی کشور به اشتراک بگذارند. البته مانند سال‌های گذشته در کنار محور ویژه، محور عام را نیز داریم و انواع پژوهش‌های مرتبط با شاهنامه و متون حماسی فارسی و هنرهای مرتبط با حماسه در این همایش پذیرفته خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: