نشستی برای قصه زندگی «ابن‌نفیس»

1402/10/23 ۱۱:۳۱

نشستی برای قصه زندگی «ابن‌نفیس»

نشست نقد «ابن‌نفیس و نسخه‌نویس» نوشته یوسف زیدان با ترجمه سیدحمیدرضا مهاجرانی برگزار می‌شود.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۶ دی، از ساعت ۱۶ به نقدوبررسی کتاب یادشده اختصاص دارد که با حضور سیدمحمد بهشتی، سیدحمیدرضا مهاجرانی، علی‌اصغر محمدخانی و پیام تصویری خانم ریم ابوالخیر (استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه عین‌الشمس قاهره) در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

علاء‌الدین ابن‌نفیس پس از ابن‌سینا یکی از نامدارترین چهره‌ها در عرصه پزشکی و فلسفه‌ جهان اسلام شمرده می‌شود و این داستان از زندگی او قصه نبرد داد با بیداد و استقامت فرزانگی در برابر فرومایگی سیاست‌بازان قدرت‌طلب است. وی یک سینوهه، یک روسو و یک تولستوی است که هرچند با سکوتی پروقار شکنجه‌ها و آلام روحی‌ وارده از سوی سلطان، خلیفه و فقیه جاه‌طلب را تاب می‌آورد، در حیات ناب خود رنج‌های مردمان زمانه‌اش را نیز بیان می‌کند.

علاء‌الدین در این قصه نماد روشنفکر و آزادی‌خواهی است که با تمام توان از آزادی مذاهب و اندیشه‌ها دفاع و با صدایی رسا کلام حق را در پیشگاه بی‌شکوه جابران بر زبان جاری می‌کند.

در این داستان ما علاء‌الدین را کنار خود، با خود و در میان خود می‌بینیم و ابن‌نفیس همان مردی است که ۸۰ سال عمر نکرد بلکه ۸۰ سال حضوری داشت محکم در عرصه جهادی مقدس ضد دین‌فروشان و دنیاطلبانی که برای ساختن دنیای‌شان آخرت‌ می‌فروشند و با اعمال دنیوی قصد آبادی آخرت‌شان را ندارند.

این قصه سومین اثر از سه‌گانه پروفسور یوسف زیدان، اندیشمند و رمان‌نویس نامدار مصری با عناوین «بندی قلعه‌ بیداد، حاکم و دیوانه، ابن‌نفیس و نسخه‌نویس» است که با ترجمه‌ سیدحمیدرضا مهاجرانی و در نشر روزنه منتشر شده است.

   

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: