آشنایی با تاریخ و ادبیات دوره‌‌ی جامی

1402/8/3 ۱۳:۵۵

آشنایی با تاریخ و ادبیات دوره‌‌ی جامی

سومین تا ششمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌‌ی جامی در روزهای چهارشنبه ۱۲، ۱۹ و ۲۶ مهر و ۳ آبان ساعت ۱۶ به «آشنایی با تاریخ و ادبیات دوره‌‌ی جامی» اختصاص دارد که با حضور دکتر ایرج شهبازی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود.

سده‌ی نهم یکی از دوره‌های مهم تاریخ ایران است. این دوره که میان عصر فترت و عصر صفویان قرار دارد، از ویژگی‌های خاصی دارد که آن را  تا حدی از ادوارِ پیش و پس از خود متمایز می‌کند. در این دوره شاهد شکوفاییِ هنرهایی مانند نقاشی، خوشنویسی، معماری، موسیقی، جلدسازی و نظایر آنها هستیم. مکتب هرات که یکی از مکاتب درخشان در عرصه‌ی هنر ایرانی است، در این دوره پدید آمده است. ادبیات فارسی نیز وضع خاصی دارد و جامی به عنوان نمونه‌ی اعلایِ ادبیات این دوره، از شهرتی جهانگیر برخوردار است. با وجود همه‌ی این‌ها پژوهش‌های چندانی درمورد دوره‌ی تیموری انجام نشده است.

سومین تا ششمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌‌ی جامی در روزهای چهارشنبه ۱۲، ۱۹ و ۲۶ مهر و ۳ آبان ساعت ۱۶ به «آشنایی با تاریخ و ادبیات دوره‌‌ی جامی» اختصاص دارد که با حضور دکتر ایرج شهبازی در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

در این چهار جلسه به بررسی تاریخ تیموریان و ادبیات دوره‌ی تیموری پرداخته می‌شود. در جلسه‌ی نخست به شخصیت شگفت‌آورِ تیمور لنگ پرداخته می‌شود. تیمور به عنوان بنیان‌گذارِ دوره‌ی تیموری، از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار بوده است. در جلسه‌ی دوم درباره‌ی جانشینان تیمور، یعنی شاهرخ، ابوسعید و سلطان حسین و اوضاع مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران در دوره‌ی تیموریان سخن گفته می‌شود. این بررسی می‌تواند زمینه را برای پژوهش در ادبیات فارسی در این دوره فراهم آورد.

بحث جلسات سوم و چهارم به ادبیات فارسی در دوره‌ی تیموری اختصاص دارد. در این جلسات جریان‌های اصلی در ادبیات فارسی و مهم‌ترین ویژگی‌های شعر این دوره بررسی می‌شود و با مهم‌ترین شاعران این دوره آشنا خواهید شد. بخشی دیگر از مباحث این دو درس‌گفتار به بررسی عللِ مشهور نشدنِ شعر دوره‌ی تیموری اختصاص دارد تا زمینه‌ی مناسب برای شناختِ بهترِ جایگاه و پایگاه جامی در این دوره فراهم آید.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: