کتاب «گفتمان تمدن‌ اسلامی در ایران دوره پهلوی اول» بررسی و نقد می‌شود

1402/7/19 ۱۴:۳۶

کتاب «گفتمان تمدن‌ اسلامی در ایران دوره پهلوی اول» بررسی و نقد می‌شود

کتاب «گفتمان تمدن اسلامی در دوره پهلوی اول» تالیف رسول جعفریان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خانه اندیشمندان علوم انسانی بررسی و نقد می‌شود.

در این برنامه حجت‌الاسلام محسن الویری، پژوهشگر علوم سیاسی، داریوش رحمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، علیرضا ملائی‌توانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی و مولف کتاب رسول جعفریان سخنرانی خواهند کرد.

در فاصله میان دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی حس تمدن خواهی، بخشی از احساساتی بود که در مسلمانان و از جمله ایرانیان پدید آمد. این حس به تدریج سبب پدید آمدن گفتمانی شد که به‌ویژه از حوالی سال 1300 خورشیدی به این سوی شکل گرفت و آثار فراوانی با گرایش‌های مختلف نوشته شد؛ آثاری که هر کدام روی بخشی از مباحث و مولفه‌های تمدن اسلامی و از جمله نقد تمدن غرب تمرکز داشت. بخشی از این آثار ترجمه و شماری تألیف بود.

گفتمان یاد شده در ساختن اندیشه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران پیش از انقلاب بسیار موثر و از عوامل حرکت جامعه به سمت انقلاب 1357 بود. در این کتاب سعی کرده‌ایم این گفتمان را بر اساس نوشته های موجود شامل کتاب و مقاله بررسی کرده و نشان دهیم این نویسندگان چگونه در درون این گفتمان راه خود را در تعقیب اهدافی که داشتند، دنبال می‌کردند.

کتاب «گفتمان تمدن اسلامی در دوره پهلوی اول» دوشنبه 24 مهرماه ساعت 17 در خانه اندیشمندان علوم انسانی سالن حافظ برگزار خواهد شد.
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: