بزرگداشت زنده‌یاد ایرج افشار با سخنرانی بزرگان فرهنگ

1402/7/16 ۱۳:۲۲

بزرگداشت زنده‌یاد ایرج افشار با سخنرانی بزرگان فرهنگ

ژاله آموزگار، استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی، کاوه بیات، تاریخ‌نگار و مترجم، محمدجعفر قنواتی، پژوهشگر فرهنگ و ادبیات عامیانه، جمشید کیانفر، نسخه‌شناس و مصحح، عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر انتشارات اساطیر در وطن یولی از ایرج افشار سخن می‌گویند.

ماهنامه وطن یولی به مناسبت سالروز تولد ایرج افشار، کتاب‌شناس، مصحح، تاریخ‌پژوه، ایران‌شناس، مترجم و کتابدار نشستی را برگزار می‌کند.

در این بزرگداشت ژاله آموزگار، استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی، کاوه بیات، تاریخ‌نگار و مترجم، علی دهباشی، مدیرمسئول و سردبیر مجله بخارا،  محمدجعفر قنواتی، پژوهشگر فرهنگ و ادبیات عامیانه، جمشید کیانفر، نسخه‌شناس و مصحح، عبدالکریم جربزه‌دار، مدیر انتشارات اساطیر و فرهاد نظری سخنرانی می‌کنند. همچنین پیام تصویری آرش افشار پخش خواهد شد.

ایرج (۱۳۰۴- ۱۳۸۹ ش)، ایران‌شناس بزرگ، کتاب‌شناس برجسته، و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی. فعالیت‌های او طی مدتی بیش از ۶۰ سال مداوم، در زمینه‌های متنوع و گسترده‌ای قرار می‌گیرد که حاصل آن، آثار فراوان به‌صورت کتاب، مقاله، یادداشت و منابع دیگر است.

افشار در تهران و در خانواده‌ای یزدی و بافرهنگ زاده شد. پدرش محمود افشار یزدی از شخصیت‌های فرهنگی و ایران‌دوست زمان خود بود. ایرج در مدرسه‌های زردشتیان، شاهپور و فیروز بهرام در تجریش و تهران تحصیل کرد و در ۱۳۲۸ ش از دانشکده حقوق دانشگاه تهران در رشته قضایی فارغ‌التحصیل شد. از ۱۹سالگی در اداره امور مختلف مجله آینده دستیار پدرش بود و نخستین تجربه‌های اداره و انتشار نشریه‌ای فرهنگی را از این راه، و با کار عملی آموخت.

او کتابخانه شخصی‌اش را که مجموعه‌ای کم‌نظیر، تخصصی و نیز متنوع، به‌ویژه در زمینه ایران‌شناسی و کتاب‌شناسی است به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اهدا کرده است. این مجموعه شامل ۷۲۳‘۱۹ جلد کتاب، رساله و مجلات تجلید شده است. مجلات فارسی و عربی ۴۴۳ عنوان، و مجلات به زبان‌های اروپایی ۱۳۴ عنوان (بر اساس آمار دفتر ثبت کتابخانه مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی) است. برآورد شده که حدود ۰۰۰‘۶ فقره جزوه و جدانشرهای برگرفته از مجموعه‌ها و نشریه‌ها هم که شمار بسیاری از آنها حاوی اطلاعات باارزش و گاه کم‌نظیر است، همچنین کارت‌های ویزیت اشخاص، و کارت دعوت به جشن‌ها و عروسی‌ها، که برخی از آنها منحصربه‌فرد است، جزو مجموعه اهدایی اوست.

بیش از ۰۰۰‘۱۰ قطعه عکس از شخصیت‌ها، بناها، آثار تاریخی، مناظر و جز آن ــ که ایرج افشار شخصا برداشته است و شماری از آنها در نـوع خود تصویرهایی منحصربه‌فرد به شمار می‌آیند و بیش از ۰۰۰‘۱۰ نامه از رجال معاصر، از ایران‌شناسان خارجی، و شخصیت‌های فرهنگی ایرانی از صنوف مختلف، که بخشی از آن‌ها ارزش‌های ویژه تاریخی، ایران‌شناسی، ادبی، اجتماعی و گاه نیز سیاسی دارند، همراه منابع به همین کتابخانه اهدا شده‌اند.

بزرگداشت زنده‌یاد ایرج افشار یکشنبه 16 مهرماه، ساعت 17 تا 20 همزمان با زادروز فرهیخته ایراندوست در دفتر وطن یولی به نشانی بلوار کشاورز، خیابان عبدالله‌زاده نبش کوچه افشار برگزار می‌شود.
 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: