نشست «شعوبیه هویت جمعی ایرانیان در سده‌های نخستین اسلامی» برگزار می‌شود

1402/6/29 ۱۴:۵۳

نشست «شعوبیه هویت جمعی ایرانیان در سده‌های نخستین اسلامی» برگزار می‌شود

نشست «شعوبیه هویت جمعی ایرانیان در سده‌های نخستین اسلامی» به خواستاری جلال خالقی مطلق و به یاد و احترام شادروان ابوالفضل خطیبی از سلسله مجالس علمی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار برگزار می‌شود.

نشست «شعوبیه هویت جمعی ایرانیان در سده‌های نخستین اسلامی» به خواستاری جلال خالقی مطلق و به یاد و احترام شادروان ابوالفضل خطیبی از سلسله مجالس علمی بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار  پنج‌شنبه ششم مهرماه 1402 برگزار می‌شود. در این نشست زهره خسروی سخنرانی می‌کند.

جنبش شعوبیه که در سده‌های دوم تا چهارم هجری به وجود آمد و با نهضت ترجمه به عربی توأم بود، یکی از شگفت‌ترین پدیده‌های تاریخ و فرهنگ اسلامی است. درباره این جنبش نکته‌ای که کمتر به آن تأکید شده است، تأثیر بزرگی است که این جنبش از یک‌سو بر فرهنگ اسلامی به طور کلی و اعتلای زبان عربی و از سوی دیگر (در سده‌های سوم تا ششم هجری) بر فرهنگ اسلامی ایران و اعتلای زبان فارسی داشته است.

شعوبیه که شامل نخبگان غیرعرب به‌ویژه ایرانیان می‌شد، از یک‌سو به آموزه قرآنی مساوات و برابری و از سوی دیگر به «گذشته باشکوه» غیرعربی به‌ویژه ساسانیان استناد می‌‌کرد. جنبش شعوبیه از این نیاز و ضرورت به وجود آمد تا برای خود هویتی ویژه در جامعه اسلامی و متمایز از اعراب بسازد که نه‌تنها بر مناطق ارضی، بلکه بر نظام ارزش‌های موجود مسلط شده بودند.

علاقه‌مندان به نشست «شعوبیه هویت جمعی ایرانیان در سده‌های نخستین اسلامی» پنج‌شنبه ششم مهرماه 1402ساعت 16 به نشانی خیابان ولی‌عصر، سه راه زعفرانیه، خیابان شهید عارف‌نسب، شماره 12، باغ موقوفات دکتر محمود افشار مراجعه کنند. شرکت برای عموم آزاد است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: