همایش بین‌المللی«میراث فکری و فلسفی اقبال لاهوری» برگزار می‌شود

1402/5/23 ۱۲:۲۱

همایش بین‌المللی«میراث فکری و فلسفی اقبال لاهوری» برگزار می‌شود

رئیس کرسی اقبال‌پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب از برگزاری همایش بین‌المللی و مدرسه زمستانی «میراث فکری و فلسفی اقبال لاهوری» در زمستان سال جاری خبر داد .

سعیده میرصدری رئیس کرسی اقبال‌پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب از برگزاری همایش بین‌المللی و مدرسه زمستانی «میراث فکری و فلسفی اقبال لاهوری» خبر داد و گفت: این همایش به همت دانشگاه ادیان و مذاهب و با همکاری کرسی اقبال‌پژوهیِ دانشگاه علامه اقبال پاکستان و با حضور پژوهشگران و علاقه‌مندان فلسفه دین و الاهیات برگزار می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: در این رویداد علمی اساتیدی از دانشگاه‌های مختلف چهار نقطه جهان (از آسیا و اروپا تا آمریکا و استرالیا) گرد هم خواهند آمد تا درباره میراث فکری و اندیشه فلسفی / الاهیاتی محمد اقبال لاهوری گفتگو کنند.

میرصدری یادآور شد: اساتید شرکت کننده در این مدرسه زمستانی از دانشگاه‌های ادیان و مذاهب قم، دانشگاه پادربورن (آلمان)، دانشگاه اسلو (نروژ)، دانشگاه لوئیسِ رم (ایتالیا)، دانشگاه علامه اسلام‌آباد (پاکستان)، دانشگاه دولتی کالیفرنیا (آمریکا)، دانشگاه گریفیث (استرالیا) و دانشگاه علوم اجتماعی آنکارا (ترکیه) هستند.

رئیس کرسی اقبال‌پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب درباره اهمیت این رویداد علمی با بیان اینکه پرسش‌های مبرم امروزی، چه در سطح سیاسی و اجتماعی و چه در سطح فکری و علمی، چالشی است که سنت فکریِ اسلامی با آن مواجه است. گفت: واگوییِ پاسخ‌های سنتی و کلاسیک به پرسش‌های مدرن و جدید در حل معضل کمک چندانی نمی‌کند.

مدیر علمی همایش و مدرسه زمستانی «میراث فکری و فلسفی اقبال لاهوری» در ادامه عنوان کرد: طی فراخوانی که در اطلاعیه همایش اعلام شده است کسانی که در این موضوع تمایل به ارائه بحث دارند تا ۲۴ شهریور ماه سال جاری فرصت ارسال چکیده خود را داشته، و چکیده‌های برگزیده امکان ارائه در همایش را خواهند داشت.

وی افزود: این همایش در قالب مدرسه زمستانی و در تاریخ ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه (۹-۱۰ فوریه ۲۰۲۴) به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و علاقه‌مندانی که تمایل به شرکت در این مدرسه زمستانی به عنوان مستمع دارند می‌توانند از طریق این لینک اقدام به ثبت نام کنند.

میرصدری در پایان ضمن دعوت از همه دانشجویان جوان و اساتید رشته‌های مرتبط برای شرکت و همکاری در این رویداد علمی هدف از برگزاری این مدرسه زمستانی را گرد هم آوردن صاحب نظران حوزه اقبال‌پژوهی دانست تا از ظرفیت‌های موجود در اندیشه وی در جهت ارائه متافیزیک، فلسفه و الهیات‌های جدید (چون الهیات پویشی، الهیات اگزیستانسی، الاهیات محیط‌زیست و غیره) استفاده شده، و از قِبلِ بحث و گفتگو در زمینه این ظرفیت‌ها محملی برای پرداختن به پرسش‌های مطرح در عرصۀ اندیشه بین‌المللی فراهم شود.

گفتنی است کرسی اقبال‌پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب اردیبهشت ماه امسال کار خود را در پژوهشکده ادیان و مذاهب آغاز کرده است.

منبع: مهر

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: