کارگاه آموزش تخصصی خطّ شناسی در متون و اسناد قدیمی در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار می شود

1402/5/23 ۱۱:۲۱

کارگاه آموزش تخصصی خطّ شناسی در متون و اسناد قدیمی در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار می شود

دوره آموزشِ تخصصی خطّ شناسی و آشنایی با خطوط به کار رفته در متون و اسناد قدیمی با تدریس محسن روستایی سندپژوه و سند شناس در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، محسن روستایی سندپژوه و سند شناس در توضیح جزئیات این خبر گفت: دوره آموزشی خط شناسی و آشنایی با خطوط به کار رفته در متون و اسناد قدیمی با هدف کمک رسانی به پژوهشگران و سند پژوهان برای تشخیص انواع خطوط و تسلط در بازخوانی اسناد تاریخی، نسخ خطّی و کتیبه خوانی برگزار می شود.

لازم به توضیح است، براساس نیاز و شناخت مخاطب از نسخ خطّی این کارگاه در هشت محور با عناوینی چون «پیدایش خط و سیر تطور و تحول آن»، «خط به عنوان ابزار انتقال معارف و فرهنگ بشری»، «خط به عنوان یک هنر»، «آشنایی با گونه های مختلف نگارش خط فارسی و عربی»، «کاربرد گونه های خطوط در ثبت اطلاعات اسناد تاریخی»، «خط هنری و خط بازاری (تجاری)»، «شیوه شناخت درست خط بزرگان عرصه سیاست و علم و دیانت»،«بازخوانی واژه های غیر منقوط (بدون نقطه) به کار رفته در متون و اسناد» و «معرفی خطوط نسخ، ثلث، ریحان، رقاع، تعلیق، محقق، نسخ نستعلیق و شکسته نستعلیق» برپا خواهد شد.

مدت زمان برگزاری این کارگاه تخصصی 20 جلسه روزهای یکشنبه از ساعت 14 تا 16 است و علاقمندان به حضور تا  28 مرداد مهلت دارند که با مراجعه به آدرس: http://Ims.nlai.ir اقدام به ثبت نام کنند.

محسن روستایی سندپژوه، معلم و پژوهشگر خط سیاق و فهرست‌نویس اسناد تاریخی، مهرخوان، خط‌شناسی باستانی از عهد ایلخانیان تا زمان حال است. کتاب «تاریخ طب و طبابت در ایران» از جمله تالیفات وی به شمار می رود که برگزیده بیست و دومین کتاب سال جمهوری ایران شد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: