نشست انجمن ایران‌شناسی با صاحب‌نظران فرهنگ ایرانی در کرواسی

1400/3/2 ۱۳:۵۳

نشست انجمن ایران‌شناسی با صاحب‌نظران فرهنگ ایرانی در کرواسی

محمود جعفری‌دهقی از برگزاری نشستی درباره مسایل فرهنگی، تاریخی و زبان و ادب فارسی در بالکان با دو تن از صاحب‌نظران فرهنگ ایرانی در کرواسی خبر داد.

 

انجمن ایران‌شناسی و گروه ادبیات تطبیقی نشستی را با دو تن از از صاحب نظران فرهنگ ایرانی در کرواسی برگزار می‌کند. در این نشست محمود جعفری‌دهقی، استاد دانشگاه تهران و رییس انجمن ایران‌شناسی با دو تن از صاحب نظران فرهنگ ایرانی در کرواسی دکتر عذرا آباجیچ (نوایی) و دکتر ابتهاج نوایی به گفت‌وگو می‌نشیند.

 

این برنامه چهارشنبه 5 خرداد ساعت 20 از صفحه اینستاگرام انجمن ایران‌شناسی پخش می‌شود.

 

شبه جزیره بالکان سرزمینی واقع در جنوب شرقی قاره اروپاست. مجموعه کشورهایی که امروزه شبه جزیره بالکان را تشکیل می‌دهند از جمله آلبانی، اسلوونی، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، کزوو، مونته نگرو، رومانی، مقدونیه، صربستان و بخش‌هایی از ترکیه و یونان همگی از دیرباز از باغ فرهنگ و ادب ایرانی متنعم بوده‌اند. فرهنگ ایرانی و ایرانشهری بیش از سه هزارسال پیش به این منطقه راه یافته بود. پیش از اسلام، ادیان مهری و مانوی به این سرزمین انتقال یافته و تاثیر نهاده بود.

 

عثمانی‌ها به‌ویژه در دو سده نخست حکومت خود و در دوره سلطان سلیم زبان فارسی را به عنوان زبان دربار و امور دیوانی به کار گرفته بودند. اگرچه ورود اروپا به این منطقه زبان و خط آنها را دگرگون کرد اما هنوز وام‌واژه‌های ایرانی، عرفان و ادب فارسی و جنبه‌های متنوعی از فرهنگ ایرانی در این خطه مشهود است. افزون بر این، کانون‌های ایران‌شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی این منطقه مسایل ادبی و فرهنگی ایرانی و زبان فارسی را با اشتیاق دنبال می‌کنند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: