نقدنامه تاریخ، باستان شناسی و هنر

1393/8/7 ۱۱:۲۳

نقدنامه تاریخ، باستان شناسی و هنر

همراهی تفکر بشری با نقد نه یک نیاز تبعی که یک ضرورت انسانی است و از این رو قوۀ نّقادی بالقوۀ انسان با نخستین قرارگیری دو عنصر اطلاعاتی در کنار یکدیگر است. چنانچه حیات اندیشه ورزی را به نقد بدانیم، بدون تردید نقطۀ ثقل یک اندیشۀ متدیک و نظام مند نیز وابسته به مؤلفۀ نقد علمی است چرا که بدون آن نه تنها ساختار یک پژوهش علمی ناب شکل نمی گیرد که از سویی با نقادی، خلاقیت آن تضمین شده و از سوی دیگر به پویایی بایستۀ خود دست می یابد. پس اگر در حوزۀ علمی – فردی نقادی از ویژگی های حتمی یک پژوهشگر بدانیم، در حوزۀ علمی – اجتماعی نیز می توان نقد اجتماعی را از نشانه های پویش یک جامعۀ آزاداندیش قلمداد کرد.

 

همراهی تفکر بشری با نقد نه یک نیاز تبعی که یک ضرورت انسانی است و از این رو قوۀ نّقادی بالقوۀ انسان با نخستین قرارگیری دو عنصر اطلاعاتی در کنار یکدیگر است.

چنانچه حیات اندیشه ورزی را به نقد بدانیم، بدون تردید نقطۀ ثقل یک اندیشۀ متدیک و نظام مند نیز وابسته به مؤلفۀ نقد علمی است چرا که بدون آن نه تنها ساختار یک پژوهش علمی ناب شکل نمی گیرد که از سویی با نقادی، خلاقیت آن تضمین شده و از سوی دیگر به پویایی بایستۀ خود دست می یابد. پس اگر در حوزۀ علمی – فردی نقادی از ویژگی های حتمی یک پژوهشگر بدانیم، در حوزۀ علمی – اجتماعی نیز می توان نقد اجتماعی را از نشانه های پویش یک جامعۀ آزاداندیش قلمداد کرد.

با این همه نقد علمی در زمانۀ ما نیازمند «اصول علمی» و «آداب اخلاقی» است و سزاوار است از این فراتر، به «منظومۀ نقدپژوهی» نیز بیاندیشیم و در آن منظومۀ متکثر و پیچیده باید به نقشۀ راهی دست یافت که بتوان پژوهش پیرامون نقد را به درستی و راستی ترسیم و تنظیم نمود. طرح مسایل و پرسش های بایسته در حوزۀ نقد، تحلیل و تبیین نسبت نقد با قلمرو تخصص ها و گرایش های گوناگون رشته های علوم انسانی، اولویت بندی و تقسیم بندی آنها بخشی از کار سترگی است که هم اکنون پی ریزی پایه های آن در جامعۀ ایرانی اسلامی ما بر دوش اندیشمندان علوم انسانی سنگینی می کند.

کتاب نقدنامه تاریخ، باستان شناسی و هنر نیز با این رویکرد به رشته تحریر در آمده است و در بخش های مختلف خود تلاش دارد رابطه میان علومی چون فلسفه، جفرافیا و جامعه شناسی را با تاریخ نمایان کند.

فصل های این کتاب عبارت است از:

.«فلسفه تاریخ »، «(امامت و سیاست (تاریخ خلفا»، «جغرافیای تاریخی کوفه»، «تجدد بومی و بازاندیشی تاریخ»، «تاریخ خلیج فارس و ممالک همجوار»، «تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری»، «نخستین مسلمانان در اروپا »، «تاریخ بیداری ایرانیان»، «تاریخ اسلام کمبریج»، «منتخب النصوص التاریخیه و الجغرافیه»،  «تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران » و « پیام آور رحمت » بخش های مختلف این کتاب است.

در این کتاب همچنین گزارش هم اندیشی استادان تاریخ، تاریخ تمدن و باستان شناسی نیز آمده است.

  فهرست داوران و نمایۀ کتب و مؤلفین نیز در بخش پایانی این کتاب آمده است.

آئینه وند: صادق، مقیسه: سیمین، نقدنامۀ تاریخ، باستان شناسی و هنر، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 99 صفحه، 1393.

 

میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: