مثنوی و مردم: روایت‌های شفاهی قصه‌های مثنوی

1393/6/17 ۱۱:۵۵

مثنوی و مردم: روایت‌های شفاهی قصه‌های مثنوی

در کتاب «مثنوی و مردم» روایت‌هایی شفاهی از قصه‌های مثنوی آمده است. مقایسه داستان‌های مثنوی مولوی، با ماخذ و نمونه‌های مشابه آن‌ها در دیگر متون ادبی فارسی، استفاده استادانه مولوی را از عنصر گفتگو در داستان‌پردازی بیشتر روشن می‌کند. همان‌گونه که می‌دانیم بیشتر داستان‌هایی که در مثنوی آمده‌اند از ادب صوفیه یا جوامع عربی و فارسی ماخوذ هستند اما مولوی در آن‌ها تغییراتی داده است که گاه بسیار جزئی هستند و گاهی بسیار پردامنه.

 

در کتاب «مثنوی و مردم» روایت‌هایی شفاهی از قصه‌های مثنوی آمده است.

مقایسه داستان‌های مثنوی مولوی، با ماخذ و نمونه‌های مشابه آن‌ها در دیگر متون ادبی فارسی، استفاده استادانه مولوی را از عنصر گفتگو در داستان‌پردازی بیشتر روشن می‌کند.

همان‌گونه که می‌دانیم بیشتر داستان‌هایی که در مثنوی آمده‌اند از ادب صوفیه یا جوامع عربی و فارسی ماخوذ هستند اما مولوی در آن‌ها تغییراتی داده است که گاه بسیار جزئی هستند و گاهی بسیار پردامنه.

کتاب «مثنوی و مردم: روایت‌های شفاهی قصه‌های مثنوی» شامل دو بخش از روایت‌های شفاهی برخی از قصه‌های مثنوی است که در میان مردم ایران رایج‌اند. ترتیب و توالی این روایت‌ها منطبق با دفترهای شش‌گانه مثنوی است. در بخش اول کتاب قصه‌هایی آمده‌اند که مولوی شرح کامل آن‌ها را بیان کرده است. بخش دوم هم شامل تمثیل‌ها و قصه‌هایی است که بن‌مایه‌شان با چند بیت در مثنوی آمده است.

کتاب پیش رو، بیش از 50 قصه مولانا را در نظر گرفته است و هدف از چاپ آن، نشان دادن این نکته بود که قصه‌های مثنوی در ادبیات و فرهنگ مکتوب ما به گونه‌ای مکرر، بازروایی شده‌اند. حدود 50 درصد این روایت‌ها نتیجه کار میدانی 2 پژوهشگر مطرح فرهنگ عامه، محمد جعفر قنواتی و سید احمد وکیلیان است که برای بار اول به چاپ می‌رسند. به علاوه با استفاده از کتاب تیپ‌شناسی قصه‌های عامیانه جهان، کد بین‌المللی هر قصه تعیین شده و حسب مورد به روایت شفاهی آن در کشورهای دیگر اشاره شده است.

مثنوی و مردم: روایت‌های شفاهی قصه‌های مثنوی نگاشته محمد جعفری قنواتی و سید احمد وکیلیان است که در 433 صفحه از سوی انتشارات سروش (انتشارات صدا و سیما) در سال 93 منتشر شده است.

شماره ثبت این کتاب در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی 521414 می‌باشد.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: