خاستگاه «سیاوش» کجاست؟

1393/5/18 ۱۰:۰۸

خاستگاه «سیاوش» کجاست؟

کتاب «خاستگاه سیاوش» تالیف محمدحسین صالحی چند روزی است که انتشار یافته و نویسنده در آن به بررسی جغرافیای تاریخی داستان سیاوش و فرود پرداخته که قسمت‎های زیادی از این جغرافیای تاریخی در استان یزد است.

 

 

 

جغرافیای تاریخی داستان «سیاوش و فرود» در «شاهنامه» در یک کتاب بررسی شد.

کتاب «خاستگاه سیاوش» تالیف محمدحسین صالحی چند روزی است که انتشار یافته و نویسنده در آن به بررسی جغرافیای تاریخی داستان سیاوش و فرود پرداخته که قسمتهای زیادی از این جغرافیای تاریخی در استان یزد است.

صالحی درباره ارتباط کتاب «خاستگاه سیاوش» و «شاهنامه» فردوسی چنین میگوید: «شاهنامه» حکیم فردوسی یک اثر ادبی حماسی است که در سطح جهان توجّه هر قوم و ملّتی را به خود جلب کرده است و به جرأت می‌توان گفت تا به حال هیچ اثر حماسی‌ چون «شاهنامه» فردوسی بر جنبه‌های مختلف فرهنگ یک قوم اثرگذار نبوده است.

او مؤثرترین بخش را وجه تاریخی این اثر میخواند که اساس سرودن منظومه قرار گرفته است و ادامه میدهد: یکی از مهم‌ترین داستان‌های «شاهنامه»، داستان سیاوش است که پس از مرگ او به فرمان افراسیاب، ایرانیان به خونخواهی این شاهزاده به پا می‏‌خیزند.

این پژوهشگر اظهار میکند: فردوسی در داستان خونخواهی سیاوش توسط فرزندش کیخسرو به ذکر مکانهایی چون کاسهرود، کلات، جرم، میم، سیاهکوه، سپیدکوه، دخمه شاهوار، دربند دژ و درازایسنگ می‌پردازد.

به گفته او، فردوسی در سرودن «شاهنامه» بخصوص در قسمتی که با عنوان بخش اسطوره‌یی پهلوانی شناخته می‌شود، تنها به ذکر تخیّلات یک قوم نپرداخته، بلکه این مطالب را از منابعی دقیق برگرفته و با کلام زیبای خود به ما ارزانی داشته است.

صالحی اظهار میکند: بعضی از نقاط نام‌برده‌شده در داستان سیاوش و فرود مانند میم، کاسه‌رود و سفیدکوه، حداقل برای کسی چون من که اهل آن شهر و با نام‏‌ها آشنا هستم، آسان است اما برخی نقاط نیز گنگ و مجهول است چرا که در هزارتوی گذر زمان غبار فراموشی بر آن‌ها نشسته است.

او عنوان میکند: تنها راهنمای من در این راه گفته‏‌های حکیم توس بوده است تا بتوانم قطعات این جورچین درهم ریخته را بیابم و بار دیگر کنار هم بگذارم.

او در ادامه می‌گوید: سخن گفتن از جغرافیای شاهنامه امر خطیری است و بیشک نقدها و مخالفتهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت ولی با این وجود پیشاپیش تمام این نقدها و مخالفت‏‌ها را به جان و دل خریدار میشوم، چرا که به کلام استاد توس و تلاشهای خود در راه شناخت آن ایمان کامل دارم.

نویسنده کتاب «خاستگاه سیاوش» در پایان نیز با قدردانی از مدیریت میراث فرهنگی استان یزد برای چاپ این مجموعه، ابراز امیدواری میکند که این پژوهش گامی در جهت اعتلای هر چه بیش‌تر جغرافیای «شاهنامه» استاد توس باشد.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: