خواجه نظام‎الملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران

1393/5/12 ۱۲:۰۵

خواجه نظام‎الملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران

کتاب «خواجه نظام‎الملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران» رساله‎ کوتاهی درباره‎ برخی از وجوه تاریخ اندیشه‎ سیاسی ایران در دوره‎ اسلامی با تاکیدی بر اندیشه و عمل خواجه نظام‎الملک طوسی است.

 

کتاب «خواجه نظامالملک طوسی؛ گفتار در تداوم فرهنگی ایران» رساله کوتاهی درباره برخی از وجوه تاریخ اندیشه سیاسی ایران در دوره اسلامی با تاکیدی بر اندیشه و عمل خواجه نظامالملک طوسی است.

در واقع این کتاب نظریه بنیادین رساله درآمدی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران اسن که جریان عمده اندیشه سیاسی ایران در دوره اسلامی را دنبال میکند.

در صفحات اندک این رساله کوتاه، نگارنده کوشیده است، در ادامه پژوهشهایی که از دههها پیش آغاز کرده بود، مفهوم تداوم تاریخی و فرهنگی را به عنوان یکی از مفاهیم تاریخ ایرانزمین مطرح کند و از مجرای آن سوانح احوال خواجه و مقام سیاستنامه  او را در تاریخ اندیشه در ایران مورد بررسی قرار دهد.

سیاستنامهنویسی، به عنوان جریانی از اندیشه سیاسی در ایران که در سپیدهدم دوره اسلامی ایرانزمین و در تداوم اندیشه سیاسی ایرانشهری تدوین شد، کهنترین، استوارترین و تنومندترین جریانی بود که در تاریخ اندیشهی سیاسی در ایران پدیدار شد و در نخستین سدههای دوره اسلامی با انتقال منابع دورهساسانی، تناورده شد و به تدریج، دو جریان دیگر یعنی فلسفهی سیاسی و شریعتنامهنویسی را در خود جذب و حل کرد.

و از آنجا که تاکنون تاریخ سیاستنامهنویسی در ایران نوشته نشده است، اهمیت این جریان از تاریخ اندیشه سیاسی و معنای آن برای فهم تاریخ سیاسی، اندیشه سیاسی و ادب فارسی ایران دورهی اسلامی به درستی معلوم نیست و جای آن دارد که مورد توجه و بررسی جدی قرار گیرد.

این کتاب  در سه فصل نگاشته شده است:

فصل نخست- سوانح احوال خواجه نظامالملک و وضع زمانهی او

فصل دوم- اندیشهی ایرانشهری و تداوم فرهنگ ایرانزمین

فصل سوم- مقام سیاستنامه در تاریخ اندیشهی سیاسی ایران

خاتمه- برخی ملاحظات پایانی

کتاب‌نامه

نمایه‌ها

خواجه نظامالملک طوسی گفتار در تداوم فرهنگی ایران تالیف جواد طباطبایی در 264 صفحه در سال 1392 از سوی انتشارات مینوی خرد منتشر شده است.

شماره ثبت این کتاب در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی 519787 می‌باشد.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: